• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The effect of mental and emotional involvement in stories in advertisements on brand trust

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (749.7Kb)

Date

2025

Author

Yıldız, Arif
Kara, Çağrı

Metadata

Show full item record

Citation

Yıldız, A., & Kara, Ç. (2025). The Effect of Mental and Emotional Involvement in Stories in Advertisements on Brand Trust. MTÜ Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 153-170.

Abstract

The purpose of this study is to examine the mental and emotional engagement levels of storytelling-based advertisement content on consumers and to evaluate the impact of this engagement on brand trust in the context of Anadolu Sigorta's 85th Anniversary - 1924 Erzurum Earthquake commercial. The research aims to reveal the role of storytelling on consumer perception and trust formation through the responses of the participants after watching the commercial. It also investigates how storytelling can contribute to trust oriented sectors such as the insurance industry. Within the scope of the research, data was collected through an online survey method, and the participants were asked demographic information and questions about their perceptions of mental and emotional engagement and brand trust after their interaction with the advertisement. The sample of the research consists of 385 randomly selected individuals living in Malatya province. Research findings revealed the effects of cognitive and emotional involvement on brand trust. While the cognitive dimension of mental involvement has negative effects on the brand trust dimensions of truthfulness, trustworthiness and goodwill, emotional response has positive effects on brand trust. The level of story immersion was found to have a positive effect only on trustworthiness, while the imagination dimension had no significant effect on brand trust. As a result, it is understood that storytelling can be used as a strategic tool in the insurance sector, especially in increasing brand trust, and emotional connection plays an important role in building trust in consumers. These findings provide important clues on how brands can use storytelling more effectively in their advertising strategies.
 
Bu araştırmanın amacı, Anadolu Sigorta'nın 85. Yıl - 1924 Erzurum Depremi reklam filmi özelinde, hikâye anlatımına dayalı reklam içeriklerinin tüketiciler üzerindeki zihinsel ve duygusal katılım düzeylerini inceleyerek, bu katılımın marka güvenine olan etkisini değerlendirmektir. Aynı zamanda, sigorta sektörü gibi güven odaklı sektörlerde hikâye anlatımının nasıl bir katkı sağlayabileceği de araştırılmaktadır. Araştırma kapsamında, çevrimiçi anket yöntemiyle veri toplamış olup, katılımcılara demografik bilgiler ve reklamla etkileşimleri sonrası zihinsel ve duygusal katılım ile marka güveni algılarına ilişkin sorular sorulmuştur. Araştırma bulguları, zihinsel ve duygusal katılımın marka güveni üzerindeki etkilerini ortaya koymuştur. Zihinsel katılımın bilişsel boyutunun marka güveni doğruluk, güvenirlik ve iyi niyet boyutları üzerinde negatif etkiler yaratırken, duygusal tepkinin marka güveni üzerinde pozitif etkiler oluşturduğu görülmüştür. Hikâyeye dalma düzeyinin yalnızca güvenirlik üzerinde pozitif bir etkisi olduğu, hayal gücü boyutunun ise marka güveni üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir.
 

Source

MTÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi

Volume

5

Issue

1

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/mtusbbder/issue/91916/1688356
https://hdl.handle.net/20.500.12780/1181

Collections

  • Makale Koleksiyonu [11]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.