The literature review on the effect of internationalization on green innovation with the framework proposal
Künye
Karabulut, A. Tuğba. The literature review on the effect of internationalization on green innovation with the framework proposal. Uluslararası Sürdürülebilir İşletmecilik ve Ekonomi Stratejileri Kongresi, 11-12 Ekim 2024, 137-147.Özet
The purpose of this paper is to present the literature review on the effect of internationalization
on green innovation via the framework proposal. First of all the concept of green innovation
and its types will be examined, then internationalization, triggers of green innovation,
performance effects of green innovation will be discussed and the framework will be proposed.
The paper will end with the conclusion. There is a limited literature in the field. There is not
any framework which combine the components of the proposed framework. Thus, this
framewok was developed by the author to reveal these issues. It is expected that this framework
will make contributions to the literature by leading further qualitative and quantitaive
researches to explore the components proposed in the framework. Internationalization is a
triggering factor for companies to make investments for green innovations. If a company
expands into a developing country by making green innovation, it can receive government
incentives. The country can have environmental regulations which forces the company to make
green innovation. The company can get the advantages of making collaborations with
universities and research institutions to conduct green innovation. There might be know-how
transfer opportunities from other companies if a company makes strategic alliances with them.
Thus, the company can improve its innovative capabilities for making green innovation. The
green innovation practices of its competitors will force the company to make green innovation.
Investors can expect the company to make green innovation. Suppliers can lead the company
to use eco-friendly machineries, equipment and materials for offering products and services.
Customers can expect the company to produce eco-friendly, green products so the company
should make investments for green innovation. Qualified workforce can prefer to work in
companies which make green innovations, employees can be sensitive to the environment and
lead their companies to make green innovations. Thus, companies make green innovations to
find and retain qulified workforce. NGOs and the society expects the company to protect the
environment. All of these factors can lead companies to make investments for green innovations
and produce succesful green products. By green innovation efforts, companies will reach higher
financial peformance, marketing performance, operational performance and environmental
performance; fulfill corporate social responsibility requirements, gain and maintain competitive
advantages. Bu bildirinin amacı, uluslararasılaşmanın yeşil inovasyon üzerindeki etkisine yönelik literatür
taramayı bir model önerisi yoluyla sunmaktır. Öncelikle yeşil inovasyon kavramı ve türleri
incelenecek, ardından uluslararasılaşma, yeşil inovasyonun tetikleyicileri, yeşil inovasyonun
performans etkileri tartışılacak ve model önerilecektir. Makale sonuç bölümüyle sona erecektir.
Alanda sınırlı bir literatür bulunmaktadır. Önerilen modelin bileşenlerini birleştiren herhangi
bir model bulunmamaktadır. Bu nedenle, bu model yazar tarafından bu sorunları ortaya
çıkarmak için geliştirilmiştir. Bu modelin, modelde önerilen bileşenleri keşfetmek için daha
fazla nitel ve nicel araştırmaya öncülük ederek literatüre katkıda bulunması beklenmektedir.
Uluslararasılaşma, şirketlerin yeşil inovasyona yatırım yapmalarını tetikleyen bir faktördür. Bir
şirket gelişmekte olan bir ülkede yeşil inovasyon yaparak yayılıyorsa, devlet teşvikleri alabilir.
Ülke, şirketi yeşil inovasyon yapmaya zorlayan çevre düzenlemelerine sahip olabilir. Şirket,
yeşil inovasyon gerçekleştirmek için üniversiteler ve araştırma kurumlarıyla işbirliği yapmanın
avantajlarından yararlanabilir. Bir şirketin diğer şirketlerle stratejik işbirlikleri yapması halinde,
onlardan teknik bilgi transferi fırsatları doğabilir. Böylece şirket yeşil inovasyon yapmak için
yenilikçi yeteneklerini geliştirebilir. Rakiplerinin yeşil inovasyon uygulamaları, şirketi yeşil
inovasyon yapmaya zorlayacaktır. Yatırımcılar şirketin yeşil inovasyon yapmasını
bekleyebilirler. Tedarikçiler, ürün ve hizmet sunarken şirketi çevre dostu makine, ekipman ve
malzeme kullanmasına yönlendirebilirler. Müşteriler şirketin çevre dostu, yeşil ürünler
üretmesini bekleyebilirler, bu nedenle şirketin yeşil inovasyona yatırım yapması gerekir.
Nitelikli işgücü yeşil inovasyon yapan şirketlerde çalışmayı tercih edebilir, çalışanlar çevreye
duyarlı olabilir ve şirketlerini yeşil inovasyon yapma konusunda yönlendirebilirler. Böylece,
şirketler nitelikli işgücünü bulmak ve elde tutmak için yeşil inovasyona yönelirler. STK’lar ve
toplum şirketlerden çevreyi korumalarını beklemektedirler. Tüm bu faktörler, şirketlerin yeşil
inovasyona yatırımlar yapmasına ve başarılı yeşil ürünler üretmesine yol açabilir. Yeşil
inovasyon çabaları sayesinde şirketler daha yüksek finansal performansa, pazarlama
performansına, operasyonel ve çevresel performansa ulaşacak, kurumsal sosyal sorumluluk
gerekliliklerini yerine getirecek, başarılı bir kurum imajına sahip olacaklar, rekabet avantajı
elde edecek ve sürdüreceklerdir.