Duyu bütünleme yaklaşımlarının erken müdahale sürecindeki yeri: Derleme çalışması
Künye
Yılmaz, Y.; Pehlivan, M. Duyu bütünleme yaklaşımlarının erken müdahale sürecindeki yeri: Derleme çalışması. Uluslararası 6. Çocuk Gelişimi Kongresi, Selçuk Üniversitesi/Konya, 2025, ss.222-223.Özet
Duyu bütünleme, bireyin çevresel uyaranları algılama, yorumlama ve bu uyaranlara uygun şekilde
tepki verebilme sürecidir. Bu süreç; dikkat, öğrenme, motor koordinasyon, sosyal etkileşim ve
duygusal düzenleme gibi birçok gelişim alanının sağlıklı şekilde işlemesini destekler. Özellikle
erken çocukluk döneminde, gelişimsel risk altında bulunan çocuklarda duyu bütünleme
sistemlerindeki işlev bozuklukları; günlük yaşam becerilerinde, davranışsal tepkilerde ve sosyal
ilişkilerde belirgin güçlükler yaratabilmektedir. Bu nedenle, yaşamın ilk yıllarında uygulanan
erken müdahale hizmetleri, gelişimsel gecikmelerin etkilerini azaltmak ve çocukların
potansiyellerini desteklemek açısından büyük önem taşır. Bu çalışma, duyu bütünleme
yaklaşımlarının erken müdahale sürecindeki yerini ele alan bir derleme niteliğindedir. Literatür
taraması 2014–2024 yılları arasında yayımlanmış ulusal ve uluslararası makalelerden
oluşmaktadır. Çalışmalar, “duyu bütünleme”, “erken müdahale”, “çocuk gelişimi”,
“nörogelişimsel bozukluklar” anahtar kelimeleri kullanılarak PubMed, Google Scholar ve TR
Dizin veri tabanlarında taranmıştır. Dahil etme kriterleri olarak erken çocukluk döneminde
uygulanan duyu bütünleme temelli veya destekleyici müdahaleleri içeren araştırmalar seçilmiş,
erişilemeyen tam metinler ve yalnızca yetişkin örneklemleri içeren çalışmalar dışlanmıştır.
Bulgular, içerik analizi yöntemiyle tematik olarak incelenmiştir. Elde edilen veriler, özellikle
otizm spektrum bozukluğu, dikkat eksikliği ve gelişimsel koordinasyon bozukluğu gibi
nörogelişimsel durumlarda uygulanan duyu bütünleme temelli terapi yaklaşımlarının; motor
planlama, ince ve kaba motor beceriler, sosyal-duygusal etkileşim, dikkat süresi ve davranış
kontrolü gibi alanlarda olumlu sonuçlar doğurduğunu göstermektedir. Ayrıca bu terapilerin,
çocuğun çevreyle etkileşimini ve oyun temelli öğrenme süreçlerini güçlendirdiği görülmektedir.
Sonuç olarak, duyu bütünleme yaklaşımları ve terapi uygulamaları erken müdahale hizmetlerinde
tamamlayıcı ve bütüncül bir destek aracı olarak değerlendirilmektedir. Türkiye’de bu alanda
yapılan çalışmaların artırılması, uygulayıcı eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve erken çocukluk
hizmet modellerine entegrasyonunun güçlendirilmesi önerilmektedir. Sensory integration is the process through which an individual perceives, interprets, and responds
appropriately to environmental stimuli. This process supports the healthy functioning of many
developmental domains, including attention, learning, motor coordination, social interaction, and
emotional regulation. In early childhood, dysfunctions in sensory integration systems among
children at developmental risk may lead to significant difficulties in daily living skills, behavioral
responses, and social relationships. Therefore, early intervention services provided during the first
years of life are of great importance in reducing the effects of developmental delays and supporting
children’s potential.This study is a review that addresses the role of sensory integration approaches
within early intervention processes. The literature review consists of national and international
articles published between 2014 and 2024. Studies were identified using the keywords “sensory
integration,” “early intervention,” “child development,” and “neurodevelopmental disorders”
across PubMed, Google Scholar, and TR Index databases. Inclusion criteria comprised research
on sensory integration-based or supportive interventions applied in early childhood, while studies
with inaccessible full texts and those involving only adult samples were excluded. Findings were
thematically analyzed through content analysis.The results indicate that sensory integration-based
therapy approaches implemented in neurodevelopmental conditions—particularly autism
spectrum disorder, attention deficit, and developmental coordination disorder—yield positive
outcomes in areas such as motor planning, fine and gross motor skills, social-emotional interaction,
attention span, and behavior regulation. Furthermore, these therapies have been shown to
strengthen children’s interactions with their environment and their play-based learning processes.
In conclusion, sensory integration approaches and therapy practices are considered complementary
and holistic support tools within early intervention services. It is recommended that studies in this
field be increased in Turkey, practitioner training be expanded, and integration into early childhood
service models be strengthened.