• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full text (4.524Mb)

Date

2020

Author

Özcan, Hilal

Metadata

Show full item record

Citation

Özcan, H. (2020). Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi

Abstract

Bu araştırmada, zekâ düzeyi normal ve normalüstü kabul edilen çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Çalışma örneklemini İstanbul ili Beşiktaş ilçesinde bulunan çeşitli özel okullardan katılım sağlamış 10 – 12 yaş aralığında 64 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada öz bildirim anketleri aracılığı ile veriler toplanmıştır. R. B. Cattell 2A Zeka Testi, Spence Çocuklar için Kaygı Ölçeği ve Anne – Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Pandemi koşullarından dolayı hedeflenen örneklem sayısına ulaşılmadığı için bu araştırma bir ön çalışma olarak kabul edilmiştir. Araştırma Sonuçları; Anne baba tutum ölçeği ve Spence Çocuklar için Kaygı Ölçeği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi bu örneklem için yeterli olmamıştır. Örneklem sayısı ne kadar artarsa aynı oranda model uyum iyiliği de istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde artacağı KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI ve GFI indeks değerlerine göre öngörülmektedir. Normalüstü zekâya sahip olan çocukların kaygı seviyeleri ile normal zekâ düzeyine sahip çocukların kaygı seviyeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ebeveyn tutumu ile çocuğun kaygı seviyesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu araştırma bir ön çalışma niteliği taşıdığından pandemi koşulları dışında normal şartlar altında yapılacak testlerin sonuçları etkileyeceği düşünülmektedir.
 
In this study, a comparative analysis was made according to anxiety level and parental attitudes of children whose intelligence level was considered normal and above normal. The sample of study consists of 64 students between ages of 10 and 12 who participated from various private schools in Beşiktaş district of Istanbul province. Data were collected through self-report questionnaires in the study. R. B. Cattell 2A Intelligence Test, Spence Anxiety Scale for Children and Parent Attitude Scale were used. This study was accepted as a preliminary study, as the target sample number was not reached due to pandemic conditions. Research Results; Confirmatory factor analysis for Parental Attitude Scale and Spence Children's Anxiety Scale was not sufficient for this sample. According to KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI and GFI index values, it is predicted that the higher sample size, the better model fit will increase statistically significantly. There was no statistically significant difference was found between anxiety levels of children with above normal intelligence and anxiety levels of children with normal intelligence. There was no statistically significant relationship between parental attitude and the child's anxiety level. In conclusion, since this research is a preliminary study, it is thought that tests to be performed under normal conditions except for pandemic conditions will affect results.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/285

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [77]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.