Çocuklarda internet bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Sanbay, İ. (2021). Çocuklarda internet bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Özet
Küresel bir araç olan internet, çok büyük sayılarda ağ, cihaz ve kullanıcıdan
oluşmaktadır. İnternet gittikçe daha fazla kullanım görmektedir. İnternet sayesinde
insanlık gelişmekte ve ilerlemektedir. Bu durumdan hareketle internete öğrenme,
araştırma, iletişim, eğitim, alışveriş gibi sonsuz sayıda amaca yönelik bir mecra
denilebilir. İnternet tarafından sağlanan olanaklar sayesinde insan hayatı daha kolay
kılınmaktadır. Buna ek olarak daha çeşitli, zengin ve gelişkin bir yaşam mümkün
olmaktadır. Ancak internetin popülerleşmesi ve kullanım sıklığının artması istismar
semptomları ile beraber gelen klinik vakaların görülmesine sebebiyet vermiştir.
Bu çalışmanın amacı çocuklarda internet bağımlılığı ve agresif davranışlar arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 200 ortaokul öğrencisi ile anket
uygulaması yapılmıştır. İnternet bağımlılığını ölçmek için 35 maddeden oluşan beşli
likert tipi İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ), saldırganlığı ölçmek içinse 29 maddeden
oluşan beşli likert tipi Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ) kullanılmıştır. Bunlara
ek olarak araştırmacı tarafından geliştirilen demografik bilgilere ulaşmak için 17
maddelik demografik anket uygulanmıştır. Yapılan uygulama sonucunda kız
öğrencilerin internet bağımlılığında yoksunluk çekme düzeyleri erkek öğrencilerden
fazlayken, fiziksel saldırganlık düzeylerinin erkek öğrencilerden daha az olduğu
sonucuna varılmıştır. Buna ek olarak 6. sınıftaki öğrencilerin internet bağımlılığı
düzeyleri diğer sınıflardaki öğrencilere göre daha fazladır. Ayrıca okul dışında düzenli
olarak aktivite yapan öğrencilerin internet bağımlılığı düzeyleri ile öfke ve düşmanlık
düzeylerinin daha az olduğu görülmüştür. As a global tool, the internet consists of a huge number of networks, devices, and users.
The Internet is being used more and more every day. Humanity is developing and
advancing through the Internet. From this situation, the Internet can be expressed as a
medium that can serve an infinite number of purposes such as learning, research,
communication, education, shopping. Human life becomes easier through the
possibilities provided by the Internet. In addition, a more diverse, rich, and developing
life is possible. However, the popularity of the Internet and the increased frequency of
use have led to the appearance of clinical cases that come with abuse symptoms.
The aim of this study is to examine the relationship between internet addiction and
aggressive behavior in children. Within the context of this purpose, a questionnaire was
carried out with 200 secondary school students. To measure Internet addiction, a five point Likert-type Internet Addiction Scale (IAS) consisting of 35 items, and a five point Likert-type Buss-Perry Aggression Scale (BPAS) consisting of 29 items were
utilized to measure aggression. In addition, a 17-item demographic survey was utilized
to attain demographic datas developed by the researcher. As a result of the study, it was
concluded that female students' withdrawal levels on internet addiction were higher
than male students, while their physical aggression levels were lower than male
students. In addition, internet addiction levels of 6th-grade students were observed to
be higher than students in other classes. In addition, students who regularly engage in
activities outside of school have been found to have lower levels of internet addiction
and aggression and hostility.