• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Sağlık Yönetimi Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Sağlık Yönetimi Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Servqual model in evaluation of healthcare service quality; application of a research and training hospital

Thumbnail

View/Open

Tam Metin/Full Text (628.6Kb)

Date

2021

Author

Sayan, İlknur

Metadata

Show full item record

Citation

Sayan, İl. (2021). Servqual Model in Evaluation of Healthcare Service Quality; Application of a Research and Training Hospital. TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi. 48 (13), ss. 286-299.

Abstract

ABSTRACT Hospitals are service institutions that perform a large part of health services and undertake important tasks for a healthy society. This study aims to measure and evaluate the quality of healthcare services using the Servqual model, which reveals the views of inpatients. Research data were collected from 213 randomly selected participants in a Training Hospital in Istanbul using the "SERVQUAL scale" adapted for hospitals by Carmen (2000). According to the data obtained, the SERVQUAL scores of the perceived and expected service quality levels and service quality dimensions from a training and research hospital were calculated. When the expectations and perceptions about the dimensions of service quality are evaluated it was observed that the expected service quality average score was (6,584) and expectations were positive. However, the perceived service average score was (-6,584), the nursing services score was (-0.35), the planning of discharge procedures score was (-0.24), tangible assets score was (-0.65) and the reliability score was (-0.16) so it has been determined that the service quality of health services is lower than expected. As a result, it was found that the service quality perceived by the patients was above the expected service quality.
 
ÖZ Hastaneler, sağlık hizmetlerinin büyük bir bölümünü gerçekleştiren ve sağlıklı bir toplum için önemli görevler üstlenen hizmet kurumlarıdır. Bu çalışma, hastanede yatan hastaların görüşlerini ortaya koyan Servqual modeli ile sağlık hizmetlerinin kalitesini ölçmeyi ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri, Carmen (2000) tarafından hastaneler için uyarlanan "SERVQUAL ölçeği" kullanılarak İstanbul'daki bir Eğitim Hastanesinde rastgele seçilen 213 katılımcıdan toplanmıştır. Elde edilen verilere göre bir eğitim ve araştırma hastanesinden algılanan ve beklenen hizmet kalitesi düzeyleri ile hizmet kalitesi boyutlarının SERVQUAL puanları hesaplanmıştır. Hizmet kalitesinin boyutları ile ilgili beklenti ve algılar değerlendirildiğinde, beklenen hizmet kalitesi ortalama puanının (6.584) ve beklentilerin olumlu olduğu görülmüştür. Ancak algılanan hizmet ortalama puanı (-6,584), hemşirelik hizmetleri puanı (-0,35), taburculuk işlemleri planlama puanı (-0,24), maddi varlık puanı (-0,65) ve güvenirlik puanı (- 0.16) dolayısıyla sağlık hizmetlerinin hizmet kalitesinin beklenenden düşük olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak hastaların algıladıkları hizmet kalitesinin beklenen hizmet kalitesinin üzerinde olduğu görüldü.
 

Source

TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi

Volume

49

Issue

13

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/312

Collections

  • Makale Koleksiyonu [20]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.