• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çocuklarda Vestibüler Rehabilitasyon

Date

2021

Author

Arman, Nilay
Namlı, Ayşenur

Metadata

Show full item record

Citation

Arman, N., Namlı A. Çocuklarda vestibüler rehabilitasyon. Vestibüler Rehabilitasyon, Değerlendirme ve Tedavi Yaklaşımları içinde. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2021. p.46- 52.

Abstract

ÖZET Vestibüler disfonksiyon ile ilgili bozukları ve semptomları belirlemek ve tetikleyici faktörleri değerlendirmek, uygun rehabilitasyon yaklaşımlarını seçebilmek için çok önemlidir. Çocuklarda vestibüler semptomlar vertigo, dizzness, vestibülovizüel ve postüral semptomlar olmak üzere temelde 4 kategoride tanımlanmaktadır. Çocuklarda vestibüler rehabilitasyon (VR), vestibüler disfonksiyon, vestibüler semptomlar, postüral kontrol, denge ve motor gelişime bağlı olarak çeşitli mekanizmalara dayanmaktadır. VR'nin altta yatan mekanizmaları, adaptasyon, habituasyon ve substitüsyon olmak üzere üç ana başlıkta ifade edilmektedir. VR'de baş hareketleri ile bakış stabilizasyonun artırılması, vestibüler-vizüel etkileşimin geliştirilmesi, statik ve dinamik postüral stabilizasyonun arttırılması ve baş hareketlerine bireysel duyarlılığın azaltılması ve semptomların iyileştirilmesi hedeflenmektedir. Çocuklarda kişiye özel olarak planlanmış VR, vestibüler semptomlarda iyileşme sağlayarak çocuğun performansını ve aktivitelere katılımını arttırmaktadır. Postüral stabilizasyon egzersizleri, okülomotor egzersizler, bakış stabilizasyon egzersizleri, habituasyon egzersizleri, postürografi eğitimi ve sanal gerçeklik uygulamaları çocuklarda VR için uygulanmaktadır.
 
ABSTRACT It is very important to identify the disorders and symptoms associated with vestibular dysfunction and evaluate the triggering factors, for selecting appropriate rehabilitation approaches. Vestibular symptoms in children are basically defined in 4 categories as vertigo, dizzness, vestibulovisual and postüral symptoms. Vestibular rehabilitation (VR) in children is based on various mechanisms depending on vestibular dysfunction, vestibular symptoms, postüral control, balance and motor development. The underlying mechanisms of VR are expressed in three main headings: adaptation, habituation and substitution. It is aimed to increase gaze stabilization with head movements, to improve vestibular-visual interaction, to increase static and dynamic postüral stabilization, to reduce individual sensitivity to head movements and to improve symptoms in VR. Individually designed VR in children increases the child's performance and participation in activities by improving vestibular symptoms. Postüral stabilization exercises, oculomotor exercises, gaze stabilization exercises, habituation exercises, postürography training and virtual reality applications are carried out for VR in children.
 

Source

Vestibüler Rehabilitasyon, Değerlendirme ve Tedavi Yaklaşımları

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/325

Collections

  • Makale Koleksiyonu [43]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.