• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul öncesi eğitime devam eden çocukların annelerinin bağlanma stilleri, benlik saygıları ve çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full text (1.275Mb)

Date

2021

Author

Derin, Ebru

Metadata

Show full item record

Citation

Derin, E. (2021). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların annelerinin bağlanma stilleri, benlik saygıları ve çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi. İstanbul.

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin bağlanma stilleri, çocuklarını yetiştirme tutumları ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, değişkenlerin birbirleri ile olan ilişkilerinin araştırılması ve annenin çocuk yetiştirme tutumunun, demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi okul öncesi dönemde çocuğu olan 238 anne katılımcıdan oluşmaktadır. Bu araştırmada veriler, “Sosyo-Demografik Bilgi Formu”, “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği”, “Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri II” ve “Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmaya katılımcılar, internet üzerinden erişim sağlamışlardır. Araştırmada yapılan istatistik analizler sonucunda, Kaçınmacı bağlanma düzeyi arttıkça demokratik tutumların azaldığı, otoriter tutum ve aşırı hoş görülü tutumların ise arttığı gözlenmiştir. Kaygılı bağlanma düzeyi arttıkça demokratik tutumların azaldığı, otoriter tutum, koruyucu tutum ve aşırı hoş görülü tutumların ise arttığı gözlenmiştir. Kaçınmacı ve kaygılı bağlanma düzeyi arttıkça benlik saygısının azaldığı gözlenmiştir. Otoriter tutum arttıkça benlik saygısının azaldığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek çalışmalar için öneriler verilmiştir.
 
The aim of this study is to examine the relationship between attachment styles, child rearing attitudes and self-esteem of mothers who have children in preschool period, to investigate the relationship between variables and to examine whether the mother's child-rearing attitude differs according to demographic characteristics. The sample of the study consists of 238 mothers who have children in pre-school period. In this study, the data were obtained by "Socio-Demographic Information Form", "Rosenberg Self-Esteem Scale", "Experiences in Close Relationships Inventory II" and "Child Rearing Attitudes Scale". Participants in the research have accessed via the internet. It was observed that as the level of avoidant attachment increased, democratic attitudes decreased, while authoritarian attitudes and overly tolerant attitudes increased. It was observed that as the level of anxious attachment increased, democratic attitudes decreased, while authoritarian attitudes, protective attitudes and overly tolerant attitudes increased. It was observed that as the level of avoidant and anxious attachment increased, self-esteem decreased. It has been determined that as the authoritarian attitude increases, self-esteem decreases. The results of the study were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions were given for future studies.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/393

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [77]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.