• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markanın yaygın ad haline gelmesine karşı korunması

Date

2022

Author

Sarı, Onur

Metadata

Show full item record

Citation

sarı o "Markanın Yaygın Ad Haline Gelmesine Karşı Korunması." Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17, ss.71 - 105, 2022.

Abstract

Markanın ayırt edicilik ve köken gösterme olmak üzere iki önemli işlevi bulunmaktadır. Ayırt edicilik özelliği gereği marka, diğer işaretlerden ayrılır. Köken gösterme işlevi gereğiyse ilgili mal veya hizmettin hangi teşebbüsten kaynaklandığını gösterir. Bazı markalarsa en başta ayırt edicilik ve köken gösterme işlevine sahipken zamanla bu özelliklerini kaybedip yaygın ad haline gelebilir. Bu tip markalar, aslında marka olma özelliğini kaybetmekte ve ürün veya hizmet adı haline gelmektedirler. Bu nedenle yaygın ad haline gelen işaretler, marka korumasından yararlanmamaları gerekir. Markanın jenerikleşmesi, marka koruması konusu işaretin artık ürün veya hizmet adı olarak anılmasıyla birlikte gerçekleşir. Bunun birçok sebebi vardır. En belirgin sebepleri, markalı ürünün muadilinin olmaması, yüksek pazar payları, saldırgan satış politikaları, yoğun reklam kampanyaları ve marka sahibinin jenerikleşmeyi önlemeye yönelik gerekli tedbirleri almamasıdır. Yaygın ad haline gelen markaya karşı, marka sahibi gerekli tedbirleri almazsa markası iptal edilebilir. Marka sahibinin alabileceği tedbirlerse çeşitlidir. Tedbir alınırken dikkat edilmesi gereken nokta, alınan tedbirin samimi ve etkili olmasıdır. Örneğin marka sahibi, markası jenerikleşmesini önleme amacıyla reklam kampanyaları düzenleyebilir, markasını ürün adıyla birlikte kullanabilir, markasını ürün adı gibi kullanan eser sahiplerini ikaz edebilir.
 
The trademark has two important functions: distinctiveness and showing origin. Due to its distinctive feature, the trademark could be distinguished from other signs. As required by the function of showing origin, it indicates from which undertaking the relevant good or service originates. While some brands have the function of distinguishing and showing origin at the beginning, they may lose these features and become generic over time. These types of brands actually lose their brand feature and become common name. Therefore, generic signs should not benefit from trademark protection. The genericization of the brand takes place when the subject of trademark protection is now referred to as the product or service name. There are many reasons for this. However, the most obvious reasons are the lack of equivalent of the branded product, high market shares, aggressive sales policies, intense advertising campaigns and the brand owner’s failure to take the necessary measures to prevent genericisation. If the brand owner does not take the necessary precautions against the generic brand, the brand can be canceled. The measures that the brand owner can take are various. The point to be considered while taking the measure is that the measure taken is sincere and effective. For example, the brand owner can organize advertising campaigns so that his brand does not become generic, use his brand together with the product name, and warn the authors who use their brand as a product name.
 

Source

Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

Volume

17

Issue

206

URI

https://hfd.bau.edu.tr/
https://hdl.handle.net/20.500.12780/691

Collections

  • Makale Koleksiyonu [35]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [144]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.