Providing interprofessional learning experiences for students of health and social care: The SOYAÇ model from Istanbul
Künye
Gür, K., Kolac, N., Yurt, S., Calik, B.T., Beyhan, A., Bademci, O. (2024). Providing interprofessional learning experiences for students of health and socialcare: The SOYAÇ model from Istanbul. Fenerbahce University Journal of Health Sciences, 4(2), 277-292.Özet
The aim of our research was to determine the effectiveness of a six-month, community-based
intervention on student interns’ perceptions of interdisciplinary education and interprofessional
learning. All participants were registered volunteers attending the We’re at School in Üsküdar
internship program coordinated by the Maltepe University Research and Application Center for
Children Living and Working on the Street (Turkish acronym SOYAÇ). This model offers students of
health and social care an immersive 5 days a week experience over a duration of 6 months, providing
cooperative, multidisciplinary applications in a community-based context in Istanbul. A quasi experimental, pre-post approach was used. The sample consists of 43 undergraduate and graduate
students studying in the Health and Social Care Departments of two SOYAÇ stakeholder universities.
Data collection tools are the Interdisciplinary Education Perception Scale and Interprofessional
Learning Scale. We found increases and significant differences in posttest scores for Interprofessional
Learning, Competence and Autonomy, Perception of Actual Cooperation, Readiness for Learning, and
Professional Identity (p<0.05). Our findings confirm a significant beneficial impact of the SOYAÇ
Model on student perceptions of interacting and cooperating with other vocations. Araştırmamızın amacı, stajyer öğrencilerin disiplinlerarası eğitim ve meslekler arası öğrenmeye ilişkin
algıları üzerinde altı aylık toplum temelli bir müdahalenin etkinliğini belirlemekti. Katılımcıların tamamı
Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar Araştırma ve Uygulama Merkezi (Türkçe
kısaltması SOYAÇ) tarafından koordine edilen Üsküdar'da Okuldayız staj programına katılan kayıtlı
gönüllülerden oluştu. Bu model, sağlık ve sosyal bakım öğrencilerine 6 ay boyunca haftanın 5 günü
sürükleyici bir deneyim sunarak İstanbul'da toplum temelli bir bağlamda işbirlikçi, çok disiplinli
uygulamalar sağlar. Yarı deneysel, ön-sonraki bir yaklaşım kullanıldı. Örneklemi SOYAÇ'ın paydaş iki
üniversitesinin Sağlık ve Sosyal Hizmetler Bölümlerinde öğrenim gören 43 lisans ve yüksek lisans
öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları Disiplinlerarası Eğitim Algı Ölçeği ve Mesleklerarası
Öğrenme Ölçeği'dir. Mesleklerarası Öğrenme, Yetkinlik ve Özerklik, Gerçek İşbirliği Algısı, Öğrenmeye
Hazır Olma ve Mesleki Kimlik son test puanlarında artışlar ve anlamlı farklılıklar bulduk (p<0.05).
Bulgularımız, SOYAÇ Modeli'nin öğrencilerin diğer mesleklerle etkileşime girme ve işbirliği yapma
algıları üzerinde önemli ve faydalı bir etkisi olduğunu doğrulamaktadır.
Kaynak
Fenerbahce University Journal of Health SciencesCilt
4Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/pub/fbujohs/issue/86637/1404944https://doi.org/10.56061/fbujohs.1404944
https://hdl.handle.net/20.500.12780/886
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [36]