Çocukluk çağı kekemeliğinde değerlendirme
Citation
Aydoğuş, M.; Karahan Tığrak, T. Çocukluk çağı kekemeliğinde değerlendirme (2024). Kuramdan Uygulamaya Klinik Dil ve Konuşma Terapisi.Abstract
Okul çağı çocuklarda kekemeliğin değerlendirilmesi vaka öyküsünün alınması, aile ve öğretmen görüşmeleri, çocuğun kekemeliği ile ilgili duygu ve tutumlarının belirlenmesi ve akıcısızlık değerlendirilmesi temel bileşenlerini içermelidir. Klinisyen değerlendirme sırasında akıcısızlıkların sıklığı, türü, süresi, konuşma hızı, konuşma doğallığı ve sekonder davranışları belirlerken; KEŞİDA-4, CALMS-TR, OASES, TOCS ve BAB gibi farklı amaçlara yönelik değerlendirme araçlarından da faydalanabilir. Okul çağı çocuklarında kekemeliğin değerlendirilmesi yapılırken çok boyutlu bir bakış açısı benimsenerek, her bir faktörün çocuğun akıcısızlığına ne ölçüde katkıda bulunduğunu analiz etmek, kapsamlı ve etkili bir terapi sürecinin planlanabilmesi için önem arz etmektedir. Değerlendirme seansları, ailenin çocuğunun kekemeliği hakkında bilgi edinebilmesi, kekeleyen çocuğuna nasıl destek sağlayabileceği ve terapi seçeneklerini öğrenebilmesi için gerekli ilk adımdır. Klinisyenin deneyimi ve değerlendirmeyi nasıl yürüttüğü, ailenin çocuğunun kekemeliğine yönelik atacağı adımları belirler. Ailenin terapi ile ilgili kararı ne olursa olsun, değerlendirme sırasında şu mesajları aldığından emin olunmalıdır.