Hemşirelik öğrencilerinde fiziksel aktivitenin kişilik özellikleri üzerindeki etkisi: İnternet bağımlılığının aracılık rolü
Künye
Sayan, İ. (2025). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTENİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: İNTERNET BAĞIMLILIĞININ ARACILIK ROLÜ. Akademik Hassasiyetler, 12(27), 237-267.Özet
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivitenin kişilik özellikleri üzerindeki etkisini ve bu ilişkide internet bağımlılığının aracılık rolünü incelemektir. Araştırmaya, yaşları 18-30 arasında değişen, internet kullanan 257 hemşirelik lisans eğitimi alan üniversite öğrencisi katılmıştır. Fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ), kişilik özelliklerini değerlendirmek için Beş Faktör Kişilik Ölçeği ve internet bağımlılığını ölçmek için İnternet Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 29.0 ve AMOS 25.0 yazılımlarıyla analiz edilmiş, yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Analiz sonuçları, fiziksel aktivitenin internet bağımlılığı üzerinde negatif ve anlamlı bir etkisi olduğunu (β = -0,510; p < 0,05) ortaya koymuştur. Fiziksel aktivite arttıkça internet bağımlılığı azalmaktadır. Ayrıca fiziksel aktivitenin dışadönüklük üzerinde pozitif (β = 0,384; p < 0,05), nevrotiklik üzerinde negatif (β = -0,244; p < 0,05) ve açıklık üzerinde pozitif (β = 0,485; p < 0,05) etkileri olduğu saptanmıştır. İnternet bağımlılığı ise dışadönüklük üzerinde negatif (β = -0,430; p < 0,05) ve nevrotiklik üzerinde pozitif (β = 0,247; p < 0,05) bir etki yaratmıştır. Bu bulgular, fiziksel aktivitenin üniversite öğrencileri arasında kişilik gelişimini desteklediğini ve internet bağımlılığını azaltmada önemli bir faktör olduğunu göstermektedir.
Kaynak
Akademik HassasiyetlerCilt
12Sayı
27Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akademik-hassasiyetler/issue/91629/1574356https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1574356
https://hdl.handle.net/20.500.12780/1098
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [20]