Türk vatandaşlığının yatırım yoluyla istisnai olarak kazanılması başvurusunda diğer vatandaşlıkların gizlenmesi sorunu
Künye
Murat Can Pehlivanoğlu, “Türk Vatandaşlığının Yatırım Yoluyla İstisnai Olarak Kazanılması Başvurusunda Diğer Vatandaşlıkların Gizlenmesi Sorunu”, 9. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Kongresi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum (29- 31 Mayıs) 2025, Bildiri Özetleri Kitabı, s. 168- 169.Özet
Türk hukukuna göre yabancıların yatırım yoluyla Türk vatandaşlığı kazanmaları mümkün olup, bu husus 5901
sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu m. 12 hükmüyle “Türk vatandaşlığının kazanılmasında istisnai haller” kenar başlığı
altında düzenlenmiştir. Uygulamada Türk vatandaşlığına başvuran yabancıların bir kısmının birden çok
vatandaşlığa sahip oldukları, dolayısıyla Türk vatandaşlığını üçüncü bir vatandaşlık olarak kazandıkları
bilinmektedir. Buna rağmen Türk vatandaşlığına başvuran yabancıların herhangi bir sebeple, kasten veya ihmal
nedeniyle, diğer vatandaşlıklarından birini Türk makamlarından gizlemeleri söz konusu olabilmektedir. Oysa
“Türk vatandaşlığının iptali” kenar başlıklı 5901 sayılı Kanun m. 31(1) uyarınca Türk vatandaşlığını kazanma kararı
ilginin yalan beyanı veya vatandaşlığı kazanmaya esas teşkil eden önemli hususları gizlemesi sonucunda vuku
bulmuş ise kararı veren makam tarafından iptal edilecektir. Hal böyle olunca, Türk vatandaşlığını yaptığı yatırım
yoluyla istisnai olarak kazanmak üzere başvuru yapan yabancının başvurusunda diğer vatandaşlıklarını
gizlediğinin tespiti halinde, Türk vatandaşlığı başvurusunun reddi veya vatandaşlığı bu tespitten daha önce
kazanmış ise vatandaşlığın iptali gerçekleşebilecektir. Hiç kuşkusuz, çok vatandaşlığa izin verilen bir vatandaşlık
rejiminde anılan yaptırımın beyan edilmeyen vatandaşlıklar bakımından uygulama alanının sınırlı olması
beklenecektir. Ancak vatandaşlıkların gereği gibi beyan edilmemesi uluslararası hukuktan kaynaklı bazı
yükümlülüklerin yerine getirilmesini zorlaştırmaktadır. Dolayısıyla diğer vatandaşlıkların beyan edilmemesinin
kamu düzenini etkilediği ve bu durumun 5901 sayılı Kanun m. 12(2)’de yer alan “milli güvenlik ve kamu düzeni
bakımından engel teşkil edecek hali bulunanların talepleri Bakanlıkça reddedilir” hükmü kapsamında bulunduğu
değerlendirilebilecektir. Diğer yandan, vatandaşlık başvuru sürecinin çoğunlukla avukatlar tarafından
yürütüldüğü dikkate alındığında, gizlenen bilgi nedeniyle vatandaşlık kazanamayan yabancının bu defa avukatının
hukuki sorumluluğuna başvurması mümkün olabilecektir. Bu bildiride, yukarıda açıklanan hususlar çerçevesinde,
Türk vatandaşlığı başvurusu sırasında diğer vatandaşlıklarını gizleyen yabancıların Türk vatandaşlığı
başvurusunun durumu ve özellikle bu başvuru işlemlerini yürüten avukatların hukuki sorumluluklarının
doğmaması için alınması gereken önleyici tedbirler değerlendirilmektedir. According to Turkish law, it is possible for foreigners to acquire Turkish nationality through investment, and this
issue is regulated under “Cases for Acquiring Turkish Nationality Exceptionally” titled Article 12 of the 5901
numbered Turkish Nationality Law. In practice, it is observed that some of the foreigners who apply for Turkish
nationality have more than one nationality, thus they acquire Turkish nationality as a third one. Still, foreigners
who apply for Turkish nationality may hide their other nationalities from the Turkish authorities due to various
reasons, intentionally or negligently. According to “Cancellation of Turkish Nationality” titled Article 31(1) of the
5901 numbered Law, if the decision to issue Turkish nationality is made as a result of a false statement or
concealment of important issues that constitute the basis of nationality issuance, this decision may be annulled
by the issuing authority. Meaning that, if it is determined that foreigners who apply to acquire Turkish nationality
exceptionally have concealed their other nationalities in their applications, they will not acquire Turkish
nationality or if they have acquired it, their nationality will be annulled. Of course, in a nationality regime that
allows multiple nationalities, the aforementioned sanction would be expected to have a limited application with
respect to undeclared nationalities. However, failure to declare other nationalities properly makes it difficult to
fulfill certain obligations arising from international law. Therefore, it can be evaluated that failure to declare
other nationalities affects public order and that this situation falls within the scope of Article 12(2) of 5901
numbered Law, which states that "the requests of those who pose an obstacle to national security and public
order shall be rejected by the Ministry". On the other hand, considering that the nationality application process
is often carried out by an attorney at law, it might be possible for foreigners who fail to acquire nationality to
apply for the civil liability of their attorneys. In this proceeding, within the framework of the issues explained
above, the status of Turkish nationality applications of foreigners who conceal their other nationalities during
the application for Turkish nationality and particularly the preventive measures needed to be taken to avoid civil
liability of an attorney at law who carries out the application, are evaluated.
Kaynak
9. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler KongresiBağlantı
https://www.icoess.com/upload/02f92ed6-629c-4586-b965-2f838426b25b.pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12780/1176
Koleksiyonlar
- Bildiri Koleksiyonu [15]