Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKanbur, Begüm
dc.contributor.authorŞen, Simge
dc.date.accessioned2025-08-04T07:02:57Z
dc.date.available2025-08-04T07:02:57Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationKanbur, B., & Şen, S. (2025). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gecikmiş Konuşmaya Yönelik Tutum ve Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences, 4(2), 1-12.en_US
dc.identifier.issn2822-6615
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/ikujhs/issue/93953/1615753
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12780/1213
dc.description.abstractGiriş: Dil gecikmesi sorunuyla karşılaşıldığında kendiliğinden geçmesini beklemek erken müdahalenin faydalarını zorlaştırabilir. Dil ve konuşma gelişiminde erken dönemde sorun yaşayan çocukların bir kısmında doğal çözülme gözlemlense de önemli bir kısmının uzun vadede kalıcı ve potansiyel olarak engelleyici iletişim sorunları yaşaması muhtemeldir. Bu nedenle erken tanı ve müdahalenin önemi büyüktür. Dil gelişiminin erken döneminde gecikmiş konuşma sorunu yaşayan okul öncesi öğrencileri fark ederek aileleri yönlendirebilecek kişiler arasında okul öncesi öğretmenleri yer almaktadır. Bu nedenle çalışmamızda, Türkiye’de dördüncü sınıfta okumaya devam eden okul öncesi öğretmen adaylarının gecikmiş konuşmaya yönelik farkındalık ve bilgi düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmamız kapsamında okul öncesi öğretmen adaylarının gecikmiş konuşmaya yönelik farkındalık ve bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından 29 sorudan oluşan bir anket geliştirilmiştir. Çalışmaya farklı üniversitelerde eğitim gören 63 okul öncesi öğretmen adayı dahil edilmiştir. Anket katılımcılara çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde kullanılmıştır. Bulgular: Okul öncesi öğretmen adaylarının ankete verdiği yanıtlar incelendiğinde “Çift dillilik gecikmiş konuşmaya sebep olur.” (%33,3) ve “Mum üfleme, balon şişirme, pipetle su içme gibi nefes çalışmaları gecikmiş konuşmaya iyi gelir.” (%4,8) gibi maddelerinde doğru yanıt verme oranlarının düşük olduğu görülmüştür. “Oyun, çocuğun dil gelişimi için önemlidir.” (%93,7) ve “İki yaşından önce kitap okumak çocuk anlamayacağı için gereksizdir.” (%90,8) gibi maddelerinde doğru yanıt verme oranlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Okul öncesi öğretmen adaylarının gecikmiş konuşma sorunu yaşayan öğrencileri yönlendirmedeki rolü dikkate alındığında gecikmiş konuşma hakkındaki bilgilerinin sınırlı olduğu görülmüştür. Bilgi ve farkındalık düzeylerinin artırılması amacıyla okul öncesi öğretmen adaylarının desteklemesi erken tanı ve müdahale oranlarının artmasına katkı sağlayacaktır.en_US
dc.description.abstractIntroduction: When faced with language delay, waiting for it to resolve on its own can hinder the benefits of early intervention. While some children who experience problems in language and speech development in the early stages may see natural resolution, a significant proportion are likely to experience long-term, potentially disabling communication problems. Therefore, early diagnosis and intervention are of great importance. Preschool teachers are among those who can identify preschool students with delayed speech in the early stages of language development and guide their families. Therefore, our study aimed to measure the awareness and knowledge levels of preschool teacher candidates in their fourth year of study in Turkey regarding delayed speech. Method: As part of our study, a 29-question survey was developed by researchers to assess the awareness and knowledge levels of preschool teacher candidates regarding delayed speech. Sixty-three preschool teacher candidates studying at different universities were included in the study. The survey was administered to participants online. Frequency and percentage were used in the analysis of the data. Results: When the survey responses of pre-school teacher candidates were analysed, it was found that the percentage of correct answers to questions such as "Speaking two languages causes speech delay." (33.3%) and "Breathing exercises such as blowing out candles, blowing up balloons, and drinking water through a straw help overcome speech delay." (4.8%). The percentage of correct answers to questions such as "Play is important for a child's language development." (93.7%) and "It is not necessary to read books to children under the age of two because they will not understand them anyway." (90.8%) was found to be high. Conclusion: Considering the role of preschool teacher candidates in guiding students with delayed speech, it was observed that their knowledge about delayed speech is limited. Supporting preschool teacher candidates to increase their knowledge and awareness levels will contribute to increasing early diagnosis and intervention rates.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Kent Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGecikmiş konuşmaen_US
dc.subjectErken tanıen_US
dc.subjectYönlendirmeen_US
dc.subjectFarkındalıken_US
dc.subjectErken müdahaleen_US
dc.subjectDelayed languageen_US
dc.subjectEarly diagnosisen_US
dc.subjectReferralen_US
dc.subjectAwarenessen_US
dc.subjectEarly interventionen_US
dc.titleOkul öncesi öğretmen adaylarının gecikmiş konuşmaya yönelik tutum ve bilgilerinin değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeEvaluation of preschool teacher candidates' attitudes and knowledge towards late languageen_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentİstanbul Kent Üniversitesi, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Dil ve Konuşma Terapisi Bölümüen_US
dc.contributor.authorID0009-0008-7375-0538en_US
dc.contributor.institutionauthorKanbur, Begüm
dc.identifier.volume4en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage12en_US
dc.relation.journalIstanbul Kent University Journal of Health Sciencesen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster