İnternet bağımlılığı, benlik saygısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Hacıbayramoğlu, S. (2021). İnternet bağımlılığı, benlik saygısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi. İstanbul.Abstract
Bu çalışmanın amacı internet bağımlılığı, benlik saygısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki
ilişkileri Türk örnekleminde incelemektir. Araştırmaya 18-65 yaş arasında 460 kişi katılım
göstermiştir. Yapılan çalışmada internet bağımlılığı, benlik saygısı ve sosyal onay ihtiyacı
sırasıyla Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu, Rosenberg Benlik Saygısı
Envanteri ve Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği uygulanarak ölçülmüştür. Ek olarak katılımcılara
demografik sorular da uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiş olup, benlik saygısı ve
sosyal onay ihtiyacının internet bağımlılığı ile arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu
bulgusuna ulaşılmıştır. İnternet bağımlılığı ile sosyal onay ihtiyacı arasında da pozitif
yönlü ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır.
Çalışmalardan elde edilen verilerle yapılan korelasyon analizinde benlik saygısı azaldıkça
ve sosyal onay ihtiyacı arttıkça internet bağımlılığının arttığı varsayımı desteklenmiştir.
Bireylerin benlik saygısının artmasıyla birlikte diğer bireylerden onay alma ihtiyacının
azaldığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, yapılan regresyon analizi sonucunda, sosyal onay ihtiyacı
arttıkça internet bağımlılığının da arttığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre;
bireylerin düşük benlik saygısına sahip olmasıyla internet bağımlılığı arasında anlamlı bir
ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Benlik saygısı arttıkça internet bağımlılığı azalmaktadır.
Araştırmadan elde edilen bulguların ışığında ve literatürdeki araştırmalar dikkate alınarak
internet bağımlılığı, benlik saygısı ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki olası ilişkiler
tartışılmış, bu bulguların kuramsal ve uygulamadaki katkıları değerlendirilmiş,
araştırmanın sınırlılıkları belirtilmiş ve geleceğe yönelik çalışmalar için önerilerde
bulunulmuştur. This research investigates the relationship between internet addiction, self-esteem, and social
need for approval. 460 people between the ages of 18-65 participated in the study. In the
study, internet addiction, self-esteem, and social need for approval were measured by
applying the short form of the Young Internet Addiction Scale, The Rosenberg Self-Esteem
Inventory, and Social Need For Approval Scale, respectively. In addition, demographic
questions were also applied to participants.
Data obtained in the study were analyzed using the SPSS program and it was found that there
are positive relationships between self-esteem and the need for social approval with internet
addiction. It has also emerged that there are positive relationships between internet addiction
and the need for social approval. According to the correlational analyses results, the
assumption that self-esteem and the need for social approval affected internet addiction.
Moreover, as self-esteem increased, the need to ask approval from other individuals
decreased. In addition to this, due to regression analysis, internet addiction also increased as
the need for social approval boosts. Furthermore, according to the results of the research, it
has been revealed that there is a significant relation between low self-esteem and internet
addiction. As self-esteem increases, internet addiction decreases. Considering the studies in
the literature and in the light of the findings from the research, it has been discussed the
possible relationship between internet addiction, self-esteem, and the need for social
approval.This research also assesses the limitations, theoretical and practical contributions.
Additionally to this, this study contains suggestions for future studies.