İnternet oyun oynama bozukluğu ile metakognisyonların, bilişsel duygu düzenlemenin, olumsuz çocukluk dönemi yaşantılarının arasındaki ilişkilerin araştırılması
Künye
Kalkan, N, B. (2021). İnternet oyun oynama bozukluğu ile metakognisyonların, bilişsel duygu düzenlemenin, olumsuz çocukluk dönemi yaşantılarının arasındaki ilişkilerin araştırılması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Özet
İnternet oyun oynama bozukluğu, madde kulanım bozukluklarında olan tolerans, 
aşerme, yoksunluk gibi belirtiler gösteren, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve 
İstatistiksel El Kitabı sınıflama sisteminde, ileri düzey araştırılması önerilen, yeterince 
kanıt toplanması halinde ana kategoriler içinde değerlendirilmesi mümkün olan 
tanıların bulunduğu bölüm 3’te yer bulmuştur. Bu çalışmanın amacı literatürde 
birbirinden bağımsız olarak incelenmiş olan; internet oyun oynama bozukluğu, 
metakognisyonlar, bilişsel duygu düzenleme ve olumsuz çocukluk çağı yaşantıları 
kavramlarının arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç dahilinde, 
toplam 577 gönüllü katılımcıya (210 kadın, 367 erkek) ulaşılarak; sosyodemografik 
form, genel internet kullanım bilgilerine yönelik anket, İnternet Oyun Oynama 
Bozukluğu Ölçeği -Kısa Form (İOOBÖ9-KF), Üstbilişler Ölçeği-30 (ÜBO-30), 
Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Form (YİBT-KF), Bilişsel Duygu Düzenleme 
Ölçeği (BDDÖ), Çocukluk Çağı Olumsuz Yaşantılar Ölçeği (ÇÇOY) ve Semptom
Tarama Ölçeği (STÖ-45) verilmiştir. Araştırma verileri, anket uygulaması ile elde 
edilmiş ve SPSS 26 paket programı aracılığı ile çözümlenmiştir. Anket çalışması 18 –
65 yaş arasındaki internet oyun oynama bozukluğu ile metakognisyonlar, bilişsel 
duygu düzenleme ve olumsuz çocukluk dönemi yaşantılarının arasındaki ilişkiyi 
ortaya koymayı hedeflemektedir. Araştırma sonucuna göre internet oyun oynama 
bozukluğu ile çocukluk çağı olumsuz yaşantıları, metakognisyonlar, internet 
bağımlılığı ve bilişsel duygu düzenleme arasında pozitif yönde istatistiksel anlamlı 
ilişki saptandı. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders classification system includes 
diagnoses that show symptoms such as internet gaming disorder, tolerance, craving, 
and withdrawal in substance use disorders, which are recommended for further 
investigation, and which can be evaluated in main categories if sufficient evidence is 
collected. has found. The aim of this study, which has been examined independently 
in the literature; It aims to examine the relationships between the concepts of internet 
gaming disorder, metacognitions, cognitive emotion regulation and negative childhood 
experiences. For this purpose, a total of 577 volunteer participants (210 women, 367 
men) were reached; sociodemographic form, questionnaire for general internet usage 
information, Internet Gaming Disorder Scale-Short Form (İOOBÖ9-SF), 
Metacognition Scale-30 (ÜBO-30), Young Internet Addiction Test Short Form (YİBT SF), Cognitive Emotion Regulation Scale (BDI), Childhood Adverse Experiences 
Scale (COT) and Symptom Screening Scale (STÖ-45) were given. The research data 
were obtained by the questionnaire application and analyzed with the SPSS 26 package 
program. The survey study aims to reveal the relationship between internet gaming 
disorder and metacognitions, cognitive emotion regulation and negative childhood 
experiences between the ages of 18 and 65. According to the results of the study, a 
statistically significant positive correlation was found between internet gaming 
disorder and negative childhood experiences, metacognitions, internet addiction and 
cognitive emotion regulation. 


















