İlkokulda görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri
Citation
Demir, S., Tekin, U. (2019). İlkokulda görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri. Turkish Studies - Educational Sciences , 14(6), 3519 - 3536. DOI: http://doi.org/10.29228/TurkishStudies.36944Abstract
Öz:Mobbing, toplumun her kesiminde sıklıkla görülen ve kişi sağlığıile psikolojisini olumsuz etkileyen bir olgudur. Eğitim alanında görevyapan kişilere karşı mobbing uygulamasının özellikle öğrenciler veeğitim ortamı üzerinde kalıcı etkileri olmaktadır. Bu araştırmada,ilkokullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerin, çalışma ortamındamaruz kaldıkları yıldırma eylemlerinin düzeyi, özellikleri ve kimlertarafından uygulandığı incelenmiştir. Araştırma örneklemi, İstanbulilinin üç ilçesinde bulunan, 10 ilkokulda görev yapan 155 öğretmen veyöneticiden oluşmuştur. İlkokullarda görev yapan öğretmen veyöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma eylemleri ile ilgili veriler, beşliLikert sistemiyle hazırlanmış bir ölçek ile toplanmıştır. Veriler SPSS verianaliz programında işlenerek, aritmetik ortalama, Mann Whitney veKruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, İlkokullardagörev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin maruz kaldıkları yıldırmaeylemlerinde, gruplar arasında en çok farkın ortaya çıktığı değişkenler,yaş, kıdem, medeni hal ve görevdir. Bu değişkenlere göre ortaya çıkansonuçlar; 29-34 yaş arasında çalışanların diğer yaş gruplarına oranla,6-10 yıl arasında görev yapan çalışanların diğer kıdem aralıklarına göre,bekârların evli çalışana göre, yöneticilerin öğretmenlere oranla dahafazla yıldırma eylemlerine maruz kaldığı tespit edilmiştir. Çoğuilkokulda yaşanan yıldırma eylemleri genellikle erkekler tarafındangerçekleştirilmektedir. Yıldırma uygulayan kişilerin yaş aralıklarının ise36-48 yaş aralığında olduğu tespit edilmiştir. Ankete cevap verenkatılımcıların %38,1’i farklı çekincelerden dolayı bu konuda bilgivermemiştir. Öz:Mobbing is a phenomenon that is commonly seen in every segment of the community and adversely affect the individual’s health and psychology. Mobbing against those working in the educational sector particularly makes a lasting impact on the students and educational workplace. In this study, the level, characteristics and who practices of the Teachers and managers working in Primary schools in which they are exposed to intimidation in the Working environment were investigated. The research sample consists of 155 teachers and managers working in 10 primary schools located in three districts of Istanbul province. The data on the intimidation actions of Teachers and managers working in Primary schools were collected in a questionnaire prepared with a five-likert system. The data were analyzed using the SPSS data analysis program and the arithmetic mean, Mann Whitney and Kruskal Wallis test were used. As a result of the research, the variables, age, seniority, marital status and task in the intimidation action sex posed by Teachers and school Administrators working in Primary schools are the most significant Differences among the groups. The results of these variables were found to be that employees between 29-34 years of age were subjected to more intimidation actions than teachers, compared to the other seniority ranges of employees between 6-10 years of age. The majority of the intimidation acts that occur in Primary schools are practiced by men. It was determined that the age range of the people who Applied intimidation was within the age range of 36-48 years.38.1% of respondents who responded to the Survey did not inform about it because of different reservations.