Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorPehlivanoğlu, Murat Can
dc.contributor.authorİncekara, Beyhan
dc.date.accessioned2023-10-24T12:07:54Z
dc.date.available2023-10-24T12:07:54Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationMURAT CAN PEHLİVANOĞLU,BEYHAN İNCEKARA, "Katma Değer Vergisi Oranlarının Fiyatlara Doğru Yansıtılmaması: Haksız Rekabet ve Ekonomik Etkileri", IMASCON 5. Uluslararası Marmara Sosyal Bilimler Kongresi (Kocaeli Üniversitesi), Aralık 2020.en_US
dc.identifier.isbn978-625-409-180-3
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12780/649
dc.description.abstractMaliye politikasının araçlarından biri vergiler olup, katma değer vergisi (KDV) dolaylı vergilerin en önemli türünü oluşturmaktadır. Bununla beraber devletin KDV’nin yansıtılması ve toplanmasında sorunlar yaşadığı, özellikle KDV oranlarında indirimlerin yürürlüğe konduğu dönemlerde bazı işletmelerin KDV oranlarını doğru uygulamadığı tespit edilmektedir. Bu kapsamda bazı işletmelerin mal veya hizmetlerinin satış fiyatını eski vergi oranı döneminde uygulanan KDV dahil satış fiyatını aynen muhafaza edecek şekilde değiştirdikleri görülmektedir. Oysa bu durum katma değer vergisinin mali ve mali olmayan amaçlarının gerçekleştirilmesini olumsuz etkilemektedir. Mikro düzeyde incelendiğinde, KDV oranı indirimlerini fiyatlarına yansıtan işletmelerin satışları ile yansıtmayan işletmelerin satışlarının aynı olmadığı, bunun haksız rekabete yol açtığı ve piyasanın işleyişini bozduğu değerlendirilmektedir. Mikro ölçekte yaşananlar makro düzeyde ülke göstergelerine de yansımaktadır. KDV oranlarının fiyatlara doğru yansıtılmamasının özellikle enflasyona, kamu harcamalarına ve gelirlerine, ekonomik büyümeye, tasarruf ve yatırımlara olumsuz etkileri olmaktadır. İşletmelerce KDV hariç satış fiyatı artırılmak suretiyle indirim öncesi dönemdeki KDV dahil fiyat ile aynı satış fiyatının ortaya çıkarıldığı haller çoğu zaman satıcı işletmenin tanıtım ve reklamlarında ya da alıcılara yaptığı açıklamalarda KDV oranı indiriminin uygulandığı yönündeki bir beyanı ya da izlenimi uyandırması şeklinde gerçekleşmektedir. Bu eylemle mücadelede, KDV oranlarını doğru şekilde uygulayan rakip işletmelerce işletilebilecek en önemli yasal düzenlemeyi ise 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun (TTK) haksız rekabet hükümleri ve özelikle TTK m. 55(1)(a)(2) hükmü oluşturmaktadır. Bu çalışmada KDV oranlarındaki indirimleri uygulamayarak tüketicinin, rakip işletmelerin ve son tahlilde devletin mağduriyetine sebep olan işletmelerin bir taraftan ekonomiye mikro ve makro düzeyde olumsuz etkileri incelenirken diğer taraftan bu eylemlerinin TTK dairesinde haksız rekabet hali teşkil ettiği değerlendirilmektedir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKocaeli Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKatma Değer Vergisien_US
dc.subjectHaksız Rekabeten_US
dc.subjectKDV İndirimlerien_US
dc.subjectTürk Ticaret Kanunuen_US
dc.subjectMakroekonomien_US
dc.subjectMikroekonomien_US
dc.titleKatma değer vergisi oranlarının fiyatlara doğru yansıtılmaması: haksız rekabet ve ekonomik etkilerien_US
dc.typeconferenceObjecten_US
dc.contributor.departmentİstanbul Kent Üniversitesi, Yüksekokullar, Meslek Yüksekokulu, Adalet Programıen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0001-7326-1859en_US
dc.contributor.institutionauthorPehlivanoğlu, Murat Can
dc.relation.journalIMASCON 5. Uluslararası Marmara Sosyal Bilimler Kongresien_US
dc.relation.publicationcategoryKonferans Öğesi - Uluslararası - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster