Üniversite öğrencilerinde genel hijyen eğitiminin sağlık algısı ve hijyen davranışları üzerine etkisi: bir vakıf üniversitesi örneği
Künye
Yavuz Akçay, Y.; Tanşu, A.; Ökcü, Ö. Üniversite öğrencilerinde genel hijyen eğitiminin sağlık algısı ve hijyen davranışları üzerine etkisi: bir vakıf üniversitesi örneği (2024). 1st International Friendship Bridge Social Sciences Congress, 512-514.Özet
Üniversiteye girmek egzersiz, meyve ve sebze tüketimi, el yıkama, emniyet kemeri kullanımı 
uyku hijyeni gibi sağlık davranışlarını sürdürmek ve alkol ve uyuşturucu kullanımı, sigara içme 
ve korunmasız seks gibi sağlık riski taşıyan davranışları azaltmak için önemli bir 
dönemdir. Bunun nedeni, üniversite yıllarının ergenlik yıllarına göre bireylerin daha fazla 
kişisel özgürlük yaşadıkları, kişisel kimliklerini geliştirme ve yeni alışkanlıklar geliştirme 
fırsatlarının olduğu bir dönem olmasıdır. Ayrıca epidemiyolojik olarak, ortak alan kullanımı 
kaynaklı sağlık sorunları kısa sürede çok sayıda insanı etkileyebilmekte, dolayısıyla enfeksiyon 
yayılma potansiyelini oldukça yükseltmektedir. Sağlık sorunlarının oluşması öğrencilerin 
akademik başarısı üzerinde olumsuz etki yaratmaktadır. Hijyen kelimesi, özellikle hastalıkları 
veya hastalıkların yayılmasını önlemek amacıyla kişinin kendisini ve çevresini temiz tutma 
uygulamasını ifade etmektedir. Hijyen uygulamaları, bulaşıcı hastalıkların önlenmesinde 
kişinin sağlığı ve refahı açısından hayati bir öneme sahiptir. Bu bağlamda, gelişmekte olan 
birçok ülkede görülen hastalıkların uygun olan hijyen uygulamaları ile önlenebilir olduğu 
açıktır. Çalışmamızın amacı, Üniversite Öğrencilerinde Genel Hijyen Eğitiminin Sağlık Algısı 
ve Hijyen Davranışları Üzerine Etkisini inceleyerek literatüre katkıda bulunmak ve hijyen 
eğitiminin önemini ortaya koymaktır. Çalışmamızın evrenini İstanbul Rumeli Üniversitesi 
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenimine devam eden 1675 öğrenci 
oluşturmaktadır. Araştırmaya alınacak örneklem sayısını belirlemek üzere %80 güç 
düzeylerinde, en fazla % 5 hata ile gereken örneklem büyüklüğü için güç (power) analizi 
yapılmıştır. 1675 öğrenciden 107 kişiye ulaşılması gerekliliği tespit edilmiştir. Çalışmaya 
katılmayı gönüllü olarak kabul eden bireyler çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışma verileri 
Demografik Veri Formu, Sağlık Algısı Ölçeği ve Hijyen Davranışlarını Belirleme Ölçeği ile 
toplanmıştır. Hijyen eğitimi alanında uzman bir hemşire tarafından çevrimiçi olarak verilmiş, 
eğitim öncesi ve sonrası değerlendirme yapılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS (IBM SPSS 
Statistics 27) adlı paket program kullanılarak yapılmıştır. Bulguların yorumlanmasında frekans
tabloları ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Normal dağılıma uygun olmayan ölçüm değerleri için parametrik olmayan yöntemler kullanılmıştır. Parametrik olmayan yöntemlere 
uygun şekilde, iki bağımlı grubun ölçüm değerleriyle karşılaştırılmasında “Wilcoxon” test (Z tablo değeri) yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde yaş ortalamasının 23,39±6,40 
(yıl) olduğu ve 77’sinin (%54,6) 20-22 yaş grubunda olduğu belirlenmiştir. Kişilerin ölçeklere 
verdiği cevapların güvenilir/yüksek güvenilir olduğu belirlenmiştir. Gıda hijyeni ve okulda 
hijyen alt boyutu ön test – son test puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit 
edilmiştir (Z=-2,082; p=0,037). Son test gıda hijyeni ve okulda hijyen alt boyutu puanları, ön 
teste göre anlamlı düzeyde daha yüksektir. Kişisel sağlık ve hijyen alt boyutu ön test – son test 
puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık yoktur (p>0,05). Öğrenci hijyen ölçeği 
ön test – son test puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (Z=-
4,497; p<0,001). Son test öğrenci hijyen ölçeği puanları, ön teste göre anlamlı düzeyde daha 
yüksektir. Kontrol merkezi, kesinlik, sağlığın önemi, öz farkındalık alt boyutu ve sağlık algısı 
ölçeği toplam puanı ön test – son test puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık 
yoktur (p>0,05). Sonuçlara göre hijyen eğitimin, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu 
öğrencilerinde etkili olduğu bulunmuş olup bu eğitimin aralıklı olarak bilgileri hatırlamak ve 
güncellemek için seminer şeklinde örgün eğitim esnasında verilmesi önerilmektedir. Entering college is an important time to maintain health behaviors such as exercise, fruit and 
vegetable consumption, hand washing, seat belt use, sleep hygiene, and reduce health risk 
behaviors such as alcohol and drug use, smoking and unprotected sex. The reason for this is 
that the university years are a period in which individuals experience more personal freedom, 
have opportunities to develop their personal identities and develop new habits, compared to the 
adolescence years. In addition, epidemiologically, health problems arising from the use of 
common areas can affect a large number of people in a short time, thus greatly increasing the 
potential for infection spread. The occurrence of health problems has a negative impact on 
students' academic success. The word hygiene refers to the practice of keeping oneself and one's 
environment clean, especially to prevent illness or the spread of disease. Hygiene practices are 
of vital importance for a person's health and well-being in preventing infectious diseases. In 
this context, it is clear that diseases seen in many developing countries can be prevented with 
appropriate hygiene practices. The aim of our study is to contribute to the literature and reveal 
the importance of hygiene education by examining the effect of General Hygiene Education on 
Health Perception and Hygiene Behaviors in University Students. The population of our study 
consists of 1675 students who continue to study at Istanbul Rumeli University Vocational 
School of Health Services. According to the research, in order to determine their quantity, power 
(power) analysis was performed for the magnitudes of what should be done at 80% power 
levels, with a maximum error of 5%. It was determined that it was necessary to reach 107 people 
out of 1675 students. Individuals who voluntarily accepted to participate in the study were 
included in the study. Study data were collected with the Demographic Data Form, Health 
Perception Scale and Hygiene Behavior Determination Scale. Hygiene training was given 
online by a nurse specialized in the field, and evaluation was made before and after the training. 
Statistical analyzes were performed using the package program SPSS (IBM SPSS Statistics 27). 
Frequency tables and descriptive statistics were used to interpret the findings. Non-parametric 
methods were used for measurement values that did not comply with normal distribution. In 
accordance with non-parametric methods, the "Wilcoxon" test (Z-table value) method was used 
to compare the measurement values of two dependent groups. As a result of the analysis, it was 
determined that the average age was 23.39±6.40 (years) and 77 of them (54.6%) were in the 
20-22 age group. It was determined that the answers given by the people to the scales were reliable/highly reliable. A statistically significant difference was detected in terms of food 
hygiene and school hygiene sub-dimension pretest-posttest scores (Z=-2.082; p=0.037). Post test food hygiene and school hygiene subscale scores are significantly higher than the pre-test. 
There is no statistically significant difference in terms of personal health and hygiene subscale 
pre-test and post-test scores (p>0.05). A statistically significant difference was detected in terms 
of student hygiene scale pre-test and post-test scores (Z=-4.497; p<0.001). Post-test student 
hygiene scale scores are significantly higher than pre-test. There is no statistically significant 
difference in terms of pre-test and post-test scores of control center, certainty, importance of 
health, self-awareness sub-dimension and health perception scale total score (p>0.05). 
According to the results, hygiene education was found to be effective for students of vocational 
schools of health services, and it was recommended that this education should be given 
intermittently in the form of seminars during formal education and that the information should 
be remembered and updated. 


















