Physical activity and nutrition therapy in childhood obesity
Künye
Usul M.; Usul M. Physical activity and nutrition therapy in childhood obesity. 6.International Multi-disciplanary Children Studies Congress/Online/22-24 Nisan.Özet
The aim of our study was to evaluate the effects of regular physical activity and healthy eating
treatment in childhood obesity. Obesity is defined by the World Health Organization (WHO)
as "abnormal or excessive fat accumulation that is harmful to the health of the individual". In
recent years, the incidence of childhood obesity has been increasing. Due to this increase,
studies on childhood obesity have gained momentum. Obesity causes many chronic diseases
such as cardiovascular diseases, hypertension, type 2 diabetes in advanced ages. Improper
eating habits and insufficient physical activity are among the causes of obesity. The most
effective treatment methods used in childhood obesity are adequate-balanced nutrition and
increasing the level of physical activity. The rate of obesity increases with the decrease in the
level of physical activity in children. It has been determined that when regular physical activity is applied to obese children, bone
development increases and weight loss is achieved. Regular exercise, which is habitualized in
childhood, reduces the risk of cardiovascular disease in older ages. Skipping meals and
regular nutrition in children reduce the rate of obesity. The main goal of nutrition therapy is to
increase the proportion of fruits and vegetables, to ensure that they consume fiber-rich foods
and to move away from ready-to-eat foods with low nutritional value. It has been observed
that obese children achieve weight control and improve their body composition with regular
physical activity and healthy nutrition. The combination of physical activity and nutrition
therapy in childhood obesity increases the effectiveness of treatment. Providing healthy
nutrition and physical activity education to the family, child and individuals interacting with
the child will help to reduce the prevalence of obesity. Therefore, treatment of obesity is
possible with a multidisciplinary approach. Çalışmamızın amacı; çocukluk çağı obezitesinde düzenli fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenme
tedavisinin etkilerini değerlendirmektir. Obezite, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından
“bireyin sağlığına zararlı olacak şekilde anormal veya aşırı yağ birikimi” şeklinde
tanımlanmaktadır. Son yıllarda çocukluk çağı obezitesinin görülme sıklığı artış
göstermektedir. Bu artışa bağlı olarak çocukluk çağı obezitesi üzerinde yapılan çalışmalar
ivme kazanmıştır. Obezite; ileri yaşlarda kardiyovasküler hastalıklara, hipertansiyon, tip2
diyabet gibi birçok kronik hastalıklara neden olmaktadır. Obezitenin nedenleri arasında yanlış
beslenme alışkanlığı ve yetersiz fiziksel aktivite yatmaktadır. Çocukluk çağı obezitesinde
kullanılan en etkili tedavi yöntemleri; yeterli-dengeli beslenmek ve fiziksel aktivite düzeyini
artırmaktır. Çocuklarda fiziksel aktivite düzeyinin düşmesiyle beraber obezite oranı
artmaktadır. Obez çocuklara düzenli fiziksel aktivite uygulandığında kemik gelişimlerinin
artığını ve ağırlık kaybı sağladıkları belirlenmiştir. Çocukluk çağında alışkanlık haline
getirilen düzenli egzersiz, ileri yaşlarda kardiyovasküler hastalık riskini azaltmaktadır.
Çocuklarda öğün atlamama ve beslenmelerinin düzenli olması obezite oranını düşürmektedir.
Beslenme tedavisindeki temel amaç; meyve ve sebze oranını artırmak, lifli gıdalar
tüketmelerini sağlamak ve besin değeri düşük hazır gıdalardan uzaklaşmalarını sağlamaktır.
Düzenli fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenmeyle obez çocukların ağırlık kontrolünü
sağladıkları ve vücut kompozisyonlarını geliştirdikleri görülmüştür. Çocukluk çağı
obezitesinde fiziksel aktivite ve beslenme tedavisinin birlikte uygulanması tedavinin
etkinliğini artırmaktadır. Aile, çocuk ve çocukla etkileşimde olan bireylere sağlıklı beslenme
ve fiziksel aktivite eğitimi verilmesi obezitenin prevalansını düşürmeye yardımcı olacaktır.
Bu sebeple obezitenin tedavisi multidisipliner bir yaklaşımla mümkündür.
Kaynak
International Multi-Disciplinary Children's studies Congress-VIKoleksiyonlar
- Bildiri Koleksiyonu [10]