Tasarım stüdyosu kapsamında yapay zeka ve öğrenci tasarımlarının karşılaştırılması
Künye
Tarakçı S., Özgür D., Olcay G. P., Kepenek G. Tasarım Stüdyosu Kapsamında Yapay Zeka ve Öğrenci Tasarımlarının Karşılaştırılması. 5. Uluslararası Sanat ve Estetik Sempozyumu, 2024, 102-104.Özet
Tasarım stüdyoları, öğrencilerin estetik bir ürün yaratmanın ötesinde; yaratıcı düşünme ve
fikrini tasarıma aktarma sürecinde uygulama becerilerini geliştirmelerine olanak tanımayı
amaçlamaktadır. İstanbul Kent Üniversitesi Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı Bölümü
2023-24 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde işlenen ‘Tasarım Stüdyosu-II’ stüdyo dersi
‘Topografya ile Tanışmak’ teması üzerinden yürütülmüştür. Stüdyo öğrencilerin yere özgün,
işlevsel ve sürdürülebilir tasarımlar oluşturabilmeleri için arazi özelliklerinin doğru
anlaşılmasını ve arazinin sunduğu fırsatları optimize eden bir tasarımın ortaya çıkmasına imkân
sağlamayı amaçlamış ve 3 modül olarak kurgulanmıştır. Stüdyonun ilk modülü ‘Ütopya
Kentler’ temasında, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek, doğal ve yapay
çevre ile toplumsal yaşam ilişkisini yorumlama yetisi kazandırmak amaçlanmıştır Alberto
Manguel ve Gianni Guadalupi'nin hazırladığı “Hayali Yerler Sözlüğü” kitabından üç farklı
ütopya kent seçilmiş ve öğrenci gruplarına dağıtılmıştır. Ütopya kentlerdeki mekânsal
referanslar ortaya konularak, referanslar doğrultusunda bir mekânsal kurgu ve yaşam biçimini
üç boyutlu tasarlamaları beklenmiştir. Modül çıktıları Dijital Oyun Tasarımı bölümü öğrencileri
ve dersin yürütücülerinin katılımıyla değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin
tasarladığı ütopya kentin mekânsal kurgu görselleri ile derste işlenen ütopya kent metinlerinin
yapay zeka uygulamasından elde edilen görsellerle karşılaştırılmasıdır. Bu amaç kapsamında,
‘Erewhon’ kent ütopyasını çalışan 5 öğrenci projesine yoğunlaşılmıştır. Erewhon kenti
metninden, yazıdan-görsele üretken yapay zeka aracı olan ‘Midjourney’ yazılım programı
kullanılarak görseller üretilmiştir. Sonrasında tasarım sürecinde yaratıcı düşünme ve farklı tipolojilere başvurma; yapay zeka ile üretilen kurguların niteliği ve öğrencilerin bakış açıları ile
karşılaştırılarak incelenmiştir. Bu bağlamda, her iki kaynağın; öğrencilerin el işçiliği ve
düşünsel süreçleri ile yapay zekanın algoritmik üretimleri arasındaki farklar ve benzerlikler
ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonucunda, insan yaratıcılığı ile yapay zekanın sunduğu
olanaklar arasındaki etkileşim tartışılmış; yapay zeka araçlarının tasarım süreçlerindeki rolü ve
katkıları irdelenmiştir. Sonuçlar, hem tasarım eğitimi ortamında yaratıcı süreçlerin
desteklenmesi açısından hem de yapay zeka teknolojilerinin tasarım stüdyolarındaki potansiyel
rolü bakımından değerli bulgular sunmaktadır. Design studios aim to enable students to develop their creative thinking and application skills
in the process of transferring their ideas to design, beyond creating an aesthetic product. The
‘Design Studio-II’ course, in the Fall Semester of the 2023-24 Academic Year of the Urban
Design and Landscape Architecture Department of Istanbul Kent University, was conducted on
the theme of ‘Getting to Know Topography’. The studio aimed to enable students to correctly
understand the characteristics of the land and to create a design that optimizes the opportunities
offered by the land so that they can create site-specific, functional and sustainable designs, and
was structured as 3 modules. The first module of the studio, titled ‘Utopian Cities’, aimed to
develop students’ creative thinking skills and to gain the ability to interpret the relationship
between the natural and built environment and social life. Three different utopian cities were
selected from the book “Dictionary of Imaginary Places” prepared by Alberto Manguel and
Gianni Guadalupi and distributed to student groups. By revealing the spatial references in
utopian cities, they were expected to design a spatial fiction and lifestyle in three dimensions.
The module outputs were evaluated with the participation of the students of the Digital Game
Design department and the course instructors. The aim of this study is to compare the spatial
fiction visuals of the utopian city designed by the students and the utopian city texts covered in
the course with the visuals obtained from the artificial intelligence application. Within the scope
of this purpose, 5 student projects studying the urban utopia of ‘Erewhon’ were focused on.
Visuals were produced from the text of the Erewhon city using the ‘Midjourney’ software
program, which is a generative artificial intelligence tool from text to visual. Afterwards,
creative thinking and applying different typologies in the design process were examined by
comparing the quality of the fictions produced with artificial intelligence and the perspectives
of the students. In this context, the differences and similarities between the manual
workmanship and intellectual processes of the students and the algorithmic productions of
artificial intelligence were revealed. As a result of the study, the interaction between human
creativity and the possibilities offered by artificial intelligence was discussed; the role and
contributions of AI tools in design processes were examined. The findings provide valuable
insights for the potential role of AI technologies in design education.