The potential effects of organisational cynicism on job satisfaction
Künye
Pehlivanoğlu M.C., The potential effects of organisational cynicism on job satisfaction, bmij (2025) 13 (2): 736-746.Özet
The purpose of this study is to investigate the impact of organisational cynicism on job satisfaction
among retail sales employees. Organisational cynicism is related to an employee's negative attitude
towards the organisation. Due to its potential detrimental impact on individuals, it is presumed that
organisational cynicism might affect job satisfaction. Questionnaires gather research data. The validity
of the scales is ensured using principal component analysis. To assess reliability, Cronbach's alpha
values are calculated. Multiple regression analysis is executed to test the hypotheses. Research
findings demonstrate that the affective and cognitive dimensions of organisational cynicism affect job
satisfaction, whereas the behavioural dimension does not exert any significant effect. This research
extends the existing literature by analysing the potential impact of organisational cynicism on job
satisfaction within the retail sales workforce. The results of the study emphasise the importance of
additional management efforts to reduce the formation of employee cynicism and to increase job
satisfaction within organisations. Bu çalışmanın amacı, perakende satış çalışanlarında örgütsel sinizmin iş tatmini üzerindeki etkisini
araştırmaktır. Örgütsel sinizm, bir çalışanın örgüte yönelik olumsuz tutuma sahip olmasıyla ilgilidir.
Bireyler üzerindeki potansiyel zararlı etkileri nedeniyle, örgütsel sinizmin iş tatmini üzerinde
olumsuz bir etkiye sahip olabileceği tahmin edilmektedir. Araştırma verileri anketler yoluyla
toplanmıştır. Ölçeklerin geçerliliği temel bileşenler analizi kullanılarak sağlanmıştır. Güvenilirliği
değerlendirmek için Cronbach alfa değerleri hesaplanmıştır. Hipotezleri test etmek için çoklu
regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, örgütsel sinizmin duyuşsal ve bilişsel
boyutlarının iş tatmini üzerinde etkili olduğunu, davranışsal boyutun ise anlamlı bir etkisinin
olmadığını göstermektedir. Bu araştırma, perakende satış işgücü özelinde örgütsel sinizmin iş tatmini
üzerindeki potansiyel etkilerini analiz ederek mevcut alan yazınını genişletmektedir. Çalışmanın
sonuçları, çalışan sinizminin oluşumunu azaltmak ve örgütlerde çalışanların iş tatminini artırmak için
ek yönetim çabalarının önemini vurgulamaktadır.
Kaynak
Business & Management Studies: An International JournalCilt
13Sayı
2Bağlantı
https://www.bmij.org/index.php/1/article/view/2533https://doi.org/10.15295/bmij.v13i2.2533
https://hdl.handle.net/20.500.12780/1171
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [21]