Yenilemeyen doğa maddeleri şeklindeki pastaların tüketiciler tarafından satın alma eğilimlerinin ve beğenilmesinin yetişkin seçici yeme bağlamında incelenmesi: İstanbul ili örneği
Künye
Baylan, Y., & İnce Karaçeper, E. (2025). Yenilemeyen Doğa Maddeleri Şeklindeki Pastaların Tüketiciler Tarafından Satın Alma Eğilimlerinin ve Beğenilmesinin Yetişkin Seçici Yeme Bağlamında İncelenmesi: İstanbul İli Örneği. Journal of Travel and Tourism Research, 26(26), 163-182.Özet
Bu çalışma yetişkin seçici yeme davranışı bağlamında yenilemeyen doğa
maddeleri şeklindeki pastaların tüketiciler tarafından beğenilmesi ve satın alınması
niyetini incelemeyi amaçlamaktadır. Literatürde bu konuda sınırlı sayıda araştırma
bulunması nedeniyle, çalışma öncü bir girişim niteliği taşımakta ve gelecek
araştırmalara kuramsal bir çerçeve sunma potansiyeli taşımaktadır. Araştırma, Türkiye,
İstanbul ilinde ikamet eden bireyler arasından kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen
427 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılacak ürün görselleri
profesyonel bir fotoğraf makinesi ile aynı ışık koşulları ve açı kullanılarak çekilmiş;
görsellerin boyutları ve hizaları standardize edilmiştir. Çalışmada, yetişkin seçici yeme
davranışını ölçmek üzere Ellis vd., (2017) tarafından geliştirilen ve Demir vd., (2023)
tarafından Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılan 15 maddelik 5’li Likert
Tipi yetişkin seçici yeme ölçeği kullanılmıştır. Ek olarak 7 adet yenilemeyen doğa
maddeleri şeklinde pasta görseli hazırlanmıştır ve katılımcılara beğenme ve satın alma
niyetleri 10’lu Likert tipi ölçek ile ölçülmüştür. Araştırma verileri SPSS programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Güvenilirlik testi, Temel Eksen Faktör Analizi, Normallik
testi ve Spearman’s Korelasyon Analizi yapılmıştır. Yapılan testler sonucu önceki çalışmalardan farklı olarak bir boyut daha tespit edilmiştir. Hipotez testleri sonucunda,
katılımcıların pastaları aynı kategoride değerlendirdiklerini ancak satın almadıklarını
veya beğenmediklerini ortaya koymuştur. Ayrıca, seçici yeme davranışı ile
yenilemeyen doğa maddelerinden yapılan pastaların satın alınması ve beğenilmesi
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. This study aims to examine the liking and purchase intention of cakes designed to
resemble inedible-shaped natural materials in the context of adult picky eating behavior.
Due to the limited number of studies on this topic in the literature, the research represents
a pioneering initiative and holds the potential to provide a theoretical framework for future
studies. The study was conducted with 427 participants residing in Istanbul, Turkey,
selected through a convenience sampling method. The product images used in the study
were taken with a professional camera under the same lighting conditions and angle, and
the dimensions and alignment of the visuals were standardized. The Adult Picky Eating
Scale, developed by Ellis et al. (2017) and adapted into Turkish with a validity and
reliability study by Demir et al. (2023), was used to measure adult picky eating behavior.
In addition, 7 images of cakes resembling inedible natural materials were prepared, and
participants were asked to rate their liking and purchase intentions using a 10-point Likert type scale. The data were analyzed using the SPSS software. Reliability analysis, Principal
Axis Factor Analysis, Normality Test, and Spearman's Correlation Analysis were
conducted. As a result of the analyses, a new dimension, not found in previous studies, was
identified. Hypothesis testing revealed that although participants evaluated the cakes as
belonging to the same category, they did not necessarily like or intend to purchase them.
Furthermore, no statistically significant relationship was found between picky eating
behavior and the liking or purchase intention of cakes resembling inedible natural objects.
Kaynak
Journal of Travel and Tourism ResearchCilt
26Sayı
26Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ttr/issue/92014/1607182https://hdl.handle.net/20.500.12780/1178
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [21]