PISA 2022 verileriyle Türk öğrencilerin psikososyal özellikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Künye
Pehlivan, M.; Kurnaz, FB. PISA 2022 verileriyle Türk öğrencilerin psikososyal özellikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası 6. Çocuk Gelişimi Kongresi, Selçuk Üniversitesi/Konya, 2025, ss.43-44.Özet
Bu araştırmanın temel amacı, PISA 2022 uygulamasından elde edilen veriler ışığında, öğrencilerin
sahip olduğu bazı duyuşsal özellikler arasındaki ilişkileri kapsamlı bir şekilde incelemektir.
Araştırmada odağa alınan duyuşsal özellikler; azim, merak, işbirliği, iddiacılık ve stresle başa
çıkma becerileridir. Bu özellikler, öğrencilerin yalnızca akademik başarılarında değil, aynı
zamanda sosyal ilişkilerinde, öğrenmeye yönelik tutumlarında ve yaşamla başa çıkma süreçlerinde
de belirleyici bir rol oynamaktadır. Günümüzde eğitim sistemlerinin sadece bilişsel kazanımlara
değil, aynı zamanda öğrencilerin sosyal-duygusal gelişimlerine de odaklanması gerektiği
düşünülmektedir. Bu doğrultuda yapılan çalışmada, OECD tarafından geliştirilen ve PISA
kapsamında uygulanan öğrenci anketlerinden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Türkiye
örneklemine ait toplam 6695 öğrencinin verileri, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, incelenen tüm değişkenler arasında
istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler bulunduğunu ortaya koymuştur. Özellikle azim
ile merak arasındaki ilişki orta düzeyde güçlüdür ve bu iki özellik arasında dikkat çekici bir
etkileşim olduğu görülmektedir. İşbirliği, iddiacılık ve stresle başa çıkma becerileri ise diğer
boyutlarla daha düşük düzeyde ilişki göstermektedir. Bu bulgular, öğrencilerin sadece akademik
değil, sosyal ve duygusal becerilerinin de eğitim sürecine entegre edilmesinin önemini
vurgulamaktadır. Eğitim programlarının azim, merak ve stresle başa çıkma gibi becerileri
destekleyecek şekilde yeniden yapılandırılması, öğrencilerin bütüncül gelişimlerini destekleyecek
ve onları yaşamın farklı alanlarına daha donanımlı bireyler olarak hazırlayacaktır. The main purpose of this study is to comprehensively examine the relationships between some
affective characteristics of students in the light of the data obtained from PISA 2022. The affective
characteristics focused in the study are perseverance, curiosity, cooperation, assertiveness, and
stress coping skills. These characteristics play a decisive role not only in students' academic
achievement but also in their social relationships, attitudes towards learning and coping with life.
Today, it is thought that education systems should focus not only on cognitive achievements but
also on students' social-emotional development. In this study, the data obtained from the student
questionnaires developed by the OECD and administered within the scope of PISA were analyzed.
The data of a total of 6695 students belonging to the Turkish sample were analyzed by regression
analysis, which is one of the quantitative research methods. The results of the study revealed that
there were statistically significant and positive relationships between all the variables analyzed. In
particular, the relationship between perseverance and curiosity is moderately strong and there is a
remarkable interaction between these two traits. Collaboration, assertiveness, and coping with
stress skills showed lower correlations with the other dimensions. These findings suggest that it is
important to integrate not only academic but also social and emotional skills of students into the
educational process.