• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Diş Hekimliği Fakültesi
  • Klinik Bilimler Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Diş Hekimliği Fakültesi
  • Klinik Bilimler Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Disparities in oral health attitudes and health responsibility: A cross-sectional comparison of dental and vocational students utilising the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory and the Health-Promoting Lifestyle Profile II

Tarih

2025

Yazar

Dayan, Elis
Emiroğlu, Sibel

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Dayan, E.; Emiroğlu, S. Disparities in oral health attitudes and health responsibility: A cross-sectional comparison of dental and vocational students utilising the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory and the Health-Promoting Lifestyle Profile II. European Journal of Dental Education, 2025.

Özet

Aim: The goal of this study is to examine the relationship between the Health-Promoting Lifestyle Profile II and the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory among dental and vocational school students in terms of healthy lifestyle habits and attitudes toward oral hygiene. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted with 373 participants (113 dental students and 260 vocational students) from Istanbul Kent University, using the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory (HU-DBI) and the Health-Promoting Lifestyle Profile II (HPLP II) scales. Responses to the HU-DBI questionnaire were analysed via chi-square tests, while scale scores were evaluated using Kruskal-Wallis and Mann–Whitney U tests. Results: Dental students exhibited significantly higher HU-DBI scores compared to vocational students. A significant difference in HU-DBI scores was observed between 1st and 5th-year dental students. Notable disparities were identified between dental and vocational students in HU-DBI, total HPLP II, HPLP 1 (Health Responsibility) and HPLP 5 (Interpersonal relationships) scores. Conclusion: While dental education enhances students' dental awareness, no corresponding improvement was observed in healthy lifestyle scores. Curricular reforms are recommended to strengthen dental awareness education for non-dental students, alongside initiatives promoting holistic health practices across university populations.

Kaynak

European Journal of Dental Education

Bağlantı

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eje.70061
https://doi.org/10.1111/eje.70061
https://hdl.handle.net/20.500.12780/1251

Koleksiyonlar

  • Makale Koleksiyonu [129]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [321]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [282]

İlgili Öğeler

Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.

  • Sağlık okuryazarlığının kadın sağlığı üzerine etkileri: bir sistematik derleme 

    Dağlar, Özge Şiir; Oskay, Ümran (İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, 2022)
    Amaç: Bu çalışmanın amacı; sağlık okuryazarlığı ile kadınların sağlık bilgisi, davranışları ve sonuçları arasındaki ilişki hakkında güncel bilgi ve çalışmaları sistematik olarak incelemektir. Gereç ve Yöntem: 2016-2021 ...
  • Does mindful eating have a relationship with gender, body mass index and health promoting lifestyle? 

    Köse, Gizem; Çıplak, Mustafa Ertuğrul (MATTIOLI 1885, 2019)
    Objective: Present study, we aimed to examine the relationship between university students' mindful eating and health promoting lifestyle status with their gender and body mass index among students from a university sample ...
  • Sağlık hizmetlerinde kalite standartlarının çalışan motivasyonu üzerinde etkisinin belirlenmesi 

    Konca, İlknur (İstanbul Kent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021)
    Bu çalışmanın amacı, sağlıkta kalite standartlarının, sağlık çalışanlarının motivasyonu üzerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak ve gönüllü olarak anketi yanıtlamayı kabul eden 201 ...



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber || Yönerge || Kütüphane || İstanbul Kent Üniversitesi || OAI-PMH ||

İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
İstanbul Kent Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.