• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Psikoloji Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Psikoloji Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effects of adverse childhood events over metacognitions, rumination, depression and worry in healthy university students

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (183.9Kb)

Tarih

2019

Yazar

İşler, Aysel
Gündoğmuş, İbrahim
Gündüz, Anıl
Engin, Betül Hacer
Sertçelik, Sencan
Yaşar, Alişan Burak

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

Adverse childhood experiences observed the various physical and mental problems that emerged in the later periods of life were found to be significantly associated. The aim of this study is to compare anxiety and depression, rumination and metacognitions of individuals who experienced adverse childhood events and individuals with no adverse childhood events, even though they do not develop any psychopathology. Material and Methods: The sample of the study consisted of 275 university students who were applied SCID-I and SCID-II and no psychopathology. Adverse Childhood Experiences Scale Turkish Form (ACE-TR), Metacognition Questionnaire-30 (MCQ- 30), Ruminative Thought Style Questionnaire (RTSQ), Positive-Negative Beliefs about Rumination Scale, Penn State Worry Scale, Generalized Anxiety Disorder-7, Beck Depression Inventory were applied to volunteers who met the criteria of inclusion in the study. Results: Participant with ACE-TR score greater than 0, ‘Negative Beliefs about Uncontrollability and Danger’, ‘Lack of Cognitive Confidence’, ‘Need to Control Thoughts’, ‘Cognitive Self Consciousness’ and total scores were statistically higher than those with ACE-TR score 0. The participant with ACE-TR scores greater than 0 had RTSQ, PBRS, NBRS, NBRS -1, PSWQ, GAD-7 and BDI scores were statistically higher than those with ACE-TR score 0. Discussion: Even though negative childhood experiences do not lead to psychopathology, they may trigger the emergence of dysfunctional metacognitions which leads to more anxiety and rumination and make the individual vulnerable for further stressful life events and might decrease resilience.

Kaynak

Annals of Medical Research

Cilt

26

Sayı

7

Bağlantı

https://doi.org/10.5455/annalsmedres.2019.05.269
https://hdl.handle.net/20.500.12780/19

Koleksiyonlar

  • Makale Koleksiyonu [49]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [144]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber || Yönerge || Kütüphane || İstanbul Kent Üniversitesi || OAI-PMH ||

İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
İstanbul Kent Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.