Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi
Citation
Özcan, H. (2020). Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analiziAbstract
Bu araştırmada, zekâ düzeyi normal ve normalüstü kabul edilen çocukların kaygı
düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Çalışma
örneklemini İstanbul ili Beşiktaş ilçesinde bulunan çeşitli özel okullardan katılım
sağlamış 10 – 12 yaş aralığında 64 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada öz bildirim
anketleri aracılığı ile veriler toplanmıştır. R. B. Cattell 2A Zeka Testi, Spence
Çocuklar için Kaygı Ölçeği ve Anne – Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Pandemi
koşullarından dolayı hedeflenen örneklem sayısına ulaşılmadığı için bu araştırma bir
ön çalışma olarak kabul edilmiştir.
Araştırma Sonuçları; Anne baba tutum ölçeği ve Spence Çocuklar için Kaygı
Ölçeği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi bu örneklem için yeterli olmamıştır.
Örneklem sayısı ne kadar artarsa aynı oranda model uyum iyiliği de istatistiksel
olarak anlamlı bir şekilde artacağı KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI ve GFI indeks
değerlerine göre öngörülmektedir. Normalüstü zekâya sahip olan çocukların kaygı
seviyeleri ile normal zekâ düzeyine sahip çocukların kaygı seviyeleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ebeveyn tutumu ile çocuğun
kaygı seviyesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç olarak, bu araştırma bir ön çalışma niteliği taşıdığından pandemi koşulları
dışında normal şartlar altında yapılacak testlerin sonuçları etkileyeceği
düşünülmektedir. In this study, a comparative analysis was made according to anxiety level and
parental attitudes of children whose intelligence level was considered normal and
above normal. The sample of study consists of 64 students between ages of 10 and
12 who participated from various private schools in Beşiktaş district of Istanbul
province. Data were collected through self-report questionnaires in the study. R. B.
Cattell 2A Intelligence Test, Spence Anxiety Scale for Children and Parent Attitude
Scale were used. This study was accepted as a preliminary study, as the target sample
number was not reached due to pandemic conditions.
Research Results; Confirmatory factor analysis for Parental Attitude Scale and
Spence Children's Anxiety Scale was not sufficient for this sample. According to
KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI and GFI index values, it is predicted that the
higher sample size, the better model fit will increase statistically significantly. There
was no statistically significant difference was found between anxiety levels of
children with above normal intelligence and anxiety levels of children with normal
intelligence. There was no statistically significant relationship between parental
attitude and the child's anxiety level.
In conclusion, since this research is a preliminary study, it is thought that tests to be
performed under normal conditions except for pandemic conditions will affect
results.