Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi
Citation
Özcan, H. (2020). Zeka düzeyi normal ve normalüstü olan 10 - 12 yaş çocukların kaygı düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analiziAbstract
Bu araştırmada, zekâ düzeyi normal ve normalüstü kabul edilen çocukların kaygı 
düzeyi ve ebeveyn tutumlarına göre karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Çalışma 
örneklemini İstanbul ili Beşiktaş ilçesinde bulunan çeşitli özel okullardan katılım 
sağlamış 10 – 12 yaş aralığında 64 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada öz bildirim 
anketleri aracılığı ile veriler toplanmıştır. R. B. Cattell 2A Zeka Testi, Spence 
Çocuklar için Kaygı Ölçeği ve Anne – Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Pandemi 
koşullarından dolayı hedeflenen örneklem sayısına ulaşılmadığı için bu araştırma bir 
ön çalışma olarak kabul edilmiştir. 
Araştırma Sonuçları; Anne baba tutum ölçeği ve Spence Çocuklar için Kaygı 
Ölçeği için yapılan doğrulayıcı faktör analizi bu örneklem için yeterli olmamıştır. 
Örneklem sayısı ne kadar artarsa aynı oranda model uyum iyiliği de istatistiksel 
olarak anlamlı bir şekilde artacağı KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI ve GFI indeks
değerlerine göre öngörülmektedir. Normalüstü zekâya sahip olan çocukların kaygı 
seviyeleri ile normal zekâ düzeyine sahip çocukların kaygı seviyeleri arasında 
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ebeveyn tutumu ile çocuğun 
kaygı seviyesi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç olarak, bu araştırma bir ön çalışma niteliği taşıdığından pandemi koşulları 
dışında normal şartlar altında yapılacak testlerin sonuçları etkileyeceği 
düşünülmektedir. In this study, a comparative analysis was made according to anxiety level and 
parental attitudes of children whose intelligence level was considered normal and 
above normal. The sample of study consists of 64 students between ages of 10 and 
12 who participated from various private schools in Beşiktaş district of Istanbul 
province. Data were collected through self-report questionnaires in the study. R. B. 
Cattell 2A Intelligence Test, Spence Anxiety Scale for Children and Parent Attitude 
Scale were used. This study was accepted as a preliminary study, as the target sample 
number was not reached due to pandemic conditions.
Research Results; Confirmatory factor analysis for Parental Attitude Scale and 
Spence Children's Anxiety Scale was not sufficient for this sample. According to 
KMO, RMSEA, SRMR, CFI, NNFI and GFI index values, it is predicted that the 
higher sample size, the better model fit will increase statistically significantly. There 
was no statistically significant difference was found between anxiety levels of 
children with above normal intelligence and anxiety levels of children with normal 
intelligence. There was no statistically significant relationship between parental 
attitude and the child's anxiety level.
In conclusion, since this research is a preliminary study, it is thought that tests to be 
performed under normal conditions except for pandemic conditions will affect 
results. 


















