Sosyal medya bağımlılığının, romantik ilişkilerdeki güven duygusu ve ilişki doyumu açısından incelenmesi
Künye
Dinçsoy, B. (2021). Sosyal medya bağımlılığının, romantik ilişkilerdeki güven duygusu ve ilişki doyumu açısından incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Özet
Bu araştırmada romantik ilişki yaşayan bireylerde sosyal medya bağımlılığı düzeyi ile romantik
ilişkide güven duygusu ve doyum arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmayı 18 yaşın üzerinde
olan ve en az 6 aydır aynı kişi ile romantik ilişki yaşayan bireyler oluşturmaktadır. Toplam 197 kişiden
oluşan araştırmada katılımcılar çevrimiçi örneklem yöntemiyle araştırmaya katılmışlardır.
Araştırmadaki kişi profilini 167 kadın ve 30 erkek oluşturmaktadır. Sosyal medya bağımlılığı,
romantik ilişkilerde güven ve ilişki doyumu arasındaki ilişkiyi ölçmek için bu araştırmada dört adet
ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekler; Sosyodemografik Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği YF, İkili İlişkiler Güven Ölçeği, İlişki Doyum Ölçeği’ dir. Tez çalışması iki temel hipotezi
araştırmaktadır:
• Sosyal Medya Bağımlılığı düzeyi arttıkça bireylerin romantik ilişkideki güven duygusu azalır.
• Sosyal Medya Bağımlılığı düzeyi arttıkça bireylerin romantik ilişkideki doyumu azalır.
Araştırma değişkenleri arasındaki korelasyonlar Pearson korelasyon analizi ile test edilmiştir. Elde
edilen bulgular incelendiğinde sosyal medya bağımlılığı ile romantik ilişkilerde güven arasında
anlamlı ve negatif korelasyon bulunmuştur. Buna göre sosyal medya bağımlılığı arttıkça, ilişkideki
güvenin azaldığı görülmektedir. Bunun yanısıra romantik ilişkilerde güven ile doyum arasında anlamlı
ve pozitif korelasyon bulunmuştur. İlişkide güven arttıkça doyumun da arttığı söylenebilir.
Demografik değişkenlerin ve sosyal medya kullanım sıklığının, sosyal medyada geçirilen sürenin,
romantik ilişkideki güvenin ve sosyal medya bağımlılığının ilişkideki doyumu nasıl yordadığını tespit
etmek üzere yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre yaşın doyumu anlamlı ve negatif
yönde yordadığı ve yaş arttıkça doyumun azaldığı tespit edilmiştir. Bunun yanısıra romantik ilişkideki
güvenin doyumu anlamlı ve pozitif yönde yordadığı ve güven arttıkça doyumun da arttığı
görülmektedir. Demografik değişkenlerin ve sosyal medya kullanım sıklığının, sosyal medyada
geçirilen sürenin ve sosyal medya bağımlılığının romantik ilişkideki güveni nasıl yordadığını tespit
etmek üzere yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre demografik değişkenlerin, güveni
yordama üzerinde anlamlı bir güce sahip olmadığı; fakat sosyal medya bağımlılığının güveni anlamlı
ve negatif yönde yordadığı tespit edilmiştir. Bu sonuca göre, sosyal medya bağımlılığı arttıkça
romantik ilişkilerdeki güven duygusu anlamlı düzeyde azalmaktadır. Elde edilen bu bulgular diğer
araştırmaların bulguları ile karşılaştırılmış ve tartışılmıştır. The main purpose of the present study is to examine social media addiction with respect to trust
and satisfaction in romantic relationships. The participants of the study were 197 adults (167
females, 30 males) over the age of 18 and currently having romantic relationship minimum for 6
months with same partner. Data were gathered randomly via internet by administering four
instruments; Social Media Addiction Scale- Adult Form, The Dyadic Trust Scale, Relationship
Satisfaction Scale and Demographic Information Form. There were two hypotheses in the study;
• When the level of social media addiction increases ‘trust’ in romantic relationship decreases.
• When the level of social media addiction increases ‘satisfaction’ in romantic relationship
decreases.
Correlations between research variables tested by Pearson correlation analysis. According to the
findings of this analysis, there was a statistically significant and negative correlation between the
values of social media addiction and trust in romantic relationships. Accordingly it was seen that
if the the level of social media addiction increases ‘trust’in romantic relationship decreases.
Consistent with the literature, there was a statistically significant and positive correlation between
trust and satisfaction in romantic relationships. In order to investigate the associates of relationship
satisfaction and trust, a hierarchical regression analysis was run. As a result of first hierarchical
regression analysis, age and trust in romantic relationships were found to be associated with the
relationship satisfaction. This association indicated that if the age of participants increases,
relationship satisfaction decreases. And consistent with the literature trust was found to be
associated with the relationship satisfaction, participants having higher levels of trust reported
higher levels of relationship satisfaction. As a result of second hierarchical regression analysis,
there was no association found between demographic variables and trust in relationships, however
social media addiction was significantly associated with the trust in romantic relationship. This
association indicated that as expected, participants having higher levels of social media addiction
reported lower levels of trust in romantic relationship. Findings were discussed in the light of the
relevant literature. Finally implications of the study and recommendations for further research
are presented.