• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • İşletme Anabilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • İşletme Anabilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tüketicilerin ambalajlardaki biliçaltı mesajları algılama düzeyleri

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full text (4.402Mb)

Date

2021

Author

Erdoğdu, Aslı

Metadata

Show full item record

Citation

Erdoğdu, A. (2021). Tüketicilerin ambalajlardaki bilinçaltı mesajları algılama düzeyleri. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.

Abstract

Tüketiciler üzerinde yapılan bu araştırmanın amacı tüketicilerin ambalajlarda yer alan bilinçaltı mesajları algılama düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında ambalajın satın alma davranışını ve bilinçaltı mesajları algılama düzeylerindeki faktörlere yönelik bir ölçek geliştirilmeye ve ambalajın satın alma kararında bilinçaltı mesajları algılama düzeyleri öğrenilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırma kapsamında çeşitli ambalaj görselleri ele alınmıştır. Araştırma için öncelikli olarak kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır. Bu literatürden yararlanılarak geniş ve kapsamlı yapı oluşturulmuştur. Araştırma dört bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde ambalaj konusu detaylı bir şekilde incelenmiştir. İkinci bölümünde tüketici davranışları ve satın alma karar süreçlerine yer verilmiştir. Üçüncü bölümünde bilinçaltı ve algı ile ilgili bilgiler ele alınmıştır. Araştırmanın dördüncü ve son bölümünde ise araştırmanın metodoloji kısmına yer verilmiştir. Araştırmanın uygulama safhasında online yapılan anket tesadüfi örnekleme yöntemi ile 293 kişi tarafından anket yanıtlamıştır. Katılımcılar tarafından yanıtlanan anketler 21.00 SPSS istatistik programı ile analiz edilmiştir. Analizler doğrultusunda sonuç ve önerilere yer verilmiştir.
 
The purpose of this research on consumers is to reveal the perception levels of the subconscious messages on the packages. In the content of the research, it was tried to develop a scale for the factors on the packaging's purchasing behavior and subconscious messages perception levels and to learn the subliminal messages perception levels in the packaging purchasing decision. For this purpose, various packaging visuals were discussed within the scope of the research. First of all, a comprehensive literature sources were screened primarily related to research. By using this literature broad and comprehensive structure has been created. This study is composed of four chapters. In the first part of the research, the packaging subject has been scrutinised. In the second part, consumer behavior and purchasing decision processes are included. In the third part, information about the subconscious and perception are explained. In the fourth and last part of the research, the methodology part of the research is included. In the application phase of the research, the online survey was answered by 293 people using the random sampling method. The questionnaires answered by the participants were analyzed with the 21.00 SPSS Satistical Analyze program. According to the analysis, conclusion and recommendation are included.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/382

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [3]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.