Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetiminin tedarik zinciri yönetimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi
Citation
Güzel, L. (2021). Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetiminin tedarik zinciri yönetimi üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi. İstanbul.Abstract
Bu tez çalışmasında, sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetiminin tedarik zinciri yönetimi
üzerindeki etkisinin belirlenmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca ilişkin veri toplama aracı
olarak sağlık çalışanlarının tanıtıcı ve mesleki özelliklerini içeren bilgi formu ile Tedarik
Zinciri Yönetimi ve Toplam Kalite Yönetimi anketi kullanılmıştır. Tedarik Zinciri Yönetimi
anketi 7 boyut ve 27 maddeden oluşmaktadır. Toplam Kalite Yönetimini ölçmeye yönelik ise
araştırmacı tarafından geliştiren 10 maddeden oluşan anket kullanılmıştır. Anketler İstanbul il
merkezinde bulunan hastanelerdeki hekimlere, hemşirelere ve diğer sağlık personeli olmak
üzere 211 çalışana uygulanmıştır. Bu araştırmada elde edilen anket sorularına verilen
cevaplar SPSS for Windows 22.00 ve AMOS 24.0 programı yardımıyla analiz edilmiştir.
Araştırmada uygulanan Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY) ve Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
ölçekleri keşfedici faktör analizleri ile boyut yapısı ortaya çıkarılmış, bu boyutların
doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal geçerliliği de kontrol edilmiştir. Toplam Kalite Yönetimi
(TKY) ve Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY) arasındaki ilişki korelasyon analizi ile ortaya
konmuştur. Tedarik Zinciri (TZY) ve Toplam Kalite Yönetimi (TKY) ölçeklerinin toplam ve
alt boyutlarının demografik özelliklere göre karşılaştırması ise independent sample t test
(bağımsız örneklem t testi ) ve Tek Yönlü Varyans analizi (ANOVA) testleri ile analiz
edilmiştir. ANOVA‟da farklılık tespit edilen gruplarda farklılığın kaynağı Bonferroni testi ile
araştırılmıştır. Bu araştırma sonucunda Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
değişkeninin, Tedarik Zinciri Yönetiminin tüm alt boyutları ile pozitif yönlü ve anlamlı
ilişkiler bulunmuştur. In this thesis study, it was carried out to determine the effect of total quality management in
health services on supply chain management. Information form containing the introductory and
professional characteristics of healthcare workers and the Supply Chain Management and Total
Quality Management questionnaire were used as data collection tools for this purpose. The
Supply Chain Management questionnaire consists of 7 dimensions and 27 items. A
questionnaire consisting of 10 items developed by the researcher was used to measure Total
Quality Management. The answers given to the questionnaire questions obtained in this study
were analyzed with the help of SPSS for Windows 22.00 and AMOS 24.0 programs. The
dimension structure of Supply Chain Management (SCM) and Total Quality Management
(TQM) scales applied in the study was revealed by exploratory factor analysis, and the
structural validity of these dimensions was also checked with confirmatory factor analysis. The
relationship between Total Quality Management (TQM) and Supply Chain Management (SCM)
has been revealed by correlation analysis. Comparison of the total and sub-dimensions of
Supply Chain (TZY) and Total Quality Management (TQM) scales according to demographic
characteristics was analyzed by independent sample t test (independent sample t test) and One Way Analysis of Variance (ANOVA) tests. The source of the difference in the groups with a
difference in ANOVA was investigated with the Bonferroni test. As a result of this research,
positive and significant relationships of Total Quality Management in Health Services (TQM)
variable with all sub-dimensions of Supply Chain Management were found.