Okul öncesi eğitime devam eden çocukların annelerinin bağlanma stilleri, benlik saygıları ve çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Citation
Derin, E. (2021). Okul öncesi eğitime devam eden çocukların annelerinin bağlanma stilleri, benlik saygıları ve çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi. İstanbul.Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin bağlanma stilleri,
çocuklarını yetiştirme tutumları ve benlik saygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi,
değişkenlerin birbirleri ile olan ilişkilerinin araştırılması ve annenin çocuk yetiştirme
tutumunun, demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir.
Araştırmanın örneklemi okul öncesi dönemde çocuğu olan 238 anne katılımcıdan
oluşmaktadır. Bu araştırmada veriler, “Sosyo-Demografik Bilgi Formu”, “Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği”, “Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri II” ve “Çocuk
Yetiştirme Tutumları Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmaya katılımcılar, internet
üzerinden erişim sağlamışlardır.
Araştırmada yapılan istatistik analizler sonucunda, Kaçınmacı bağlanma düzeyi arttıkça
demokratik tutumların azaldığı, otoriter tutum ve aşırı hoş görülü tutumların ise arttığı
gözlenmiştir. Kaygılı bağlanma düzeyi arttıkça demokratik tutumların azaldığı, otoriter
tutum, koruyucu tutum ve aşırı hoş görülü tutumların ise arttığı gözlenmiştir.
Kaçınmacı ve kaygılı bağlanma düzeyi arttıkça benlik saygısının azaldığı gözlenmiştir.
Otoriter tutum arttıkça benlik saygısının azaldığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları
ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek çalışmalar için öneriler verilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between attachment styles, child rearing attitudes and self-esteem of mothers who have children in preschool period, to
investigate the relationship between variables and to examine whether the mother's
child-rearing attitude differs according to demographic characteristics.
The sample of the study consists of 238 mothers who have children in pre-school
period. In this study, the data were obtained by "Socio-Demographic Information
Form", "Rosenberg Self-Esteem Scale", "Experiences in Close Relationships Inventory
II" and "Child Rearing Attitudes Scale". Participants in the research have accessed via
the internet.
It was observed that as the level of avoidant attachment increased, democratic attitudes
decreased, while authoritarian attitudes and overly tolerant attitudes increased. It was
observed that as the level of anxious attachment increased, democratic attitudes
decreased, while authoritarian attitudes, protective attitudes and overly tolerant
attitudes increased. It was observed that as the level of avoidant and anxious attachment
increased, self-esteem decreased. It has been determined that as the authoritarian
attitude increases, self-esteem decreases. The results of the study were discussed within
the framework of the relevant literature and suggestions were given for future studies.