Sınava hazırlanan kişilerde ana-baba tutumları, sınav kaygısı ve baş etme tutumları
Citation
Esirkış, R. (2021). Sınava hazırlanan kişilerde ana-baba tutumları, sınav kaygısı ve baş etme tutumları. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Abstract
Bu araştırmada sınava hazırlanan öğrencilerin ana-baba tutumlarının sınav kaygı
düzeylerine ve baş etme stratejilerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmanın
amacı doğrultusunda nicel araştırma yöntemleri kullanılmış ve katılımcılara
çevrimiçi anket uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemi, İzmir ilindeki eğitim
kurumlarında sınava hazırlanan, 11. ve 12. sınıfa devam eden 257 öğrenciden
oluşmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen
“Kişisel Bilgi Formu”; Kuzgun (1972) tarafından geliştirilen ve Kuzgun ve
Eldeleklioğlu (2005) tarafından revize edilen “Anne-Baba Tutum Envanteri”;
Spielberger (1980) tarafından geliştirilen ve Öner (1990) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Sınav Kaygısı Envanteri”, Carver, Scheier ve Weintraub (1989)
tarafından geliştirilen ve Ağargün ve ark. (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan Baş
Etme Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (COPE) kullanılmıştır. Veri çözümlemesi
SPSS programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bulguların istatistiksel olarak
anlamlılıkları değerlendirilirken yüzde 95 güven aralığına (p<0.05) göre
yorumlanmıştır.
Araştırmanın temel bulgularına göre ana-baba tutumları ile sınav kaygısı arasında
pozitif ve zayıf bir ilişki, ebeveynlerin tutumları ile başa çıkma yöntemleri arasında
pozitif ve zayıf bir ilişki, sınav kaygısı ile başa çıkma yöntemleri arasında pozitif ve
zayıf bir ilişki belirlenmiştir. Regresyon analizleri sonucunda ebeveynlerin
demokratik ve koruyucu-istekçi tutumlarının sınav kaygısına anlamlı etkisi olduğu
görülürken, ebeveynlerin demokratik ve otoriter tutumları baş etme stratejileri
anlamlı olarak etkilemiştir. Elde edilen bulgular alan yazın çerçevesinde
tartışılmıştır. This research aims to determine the effect of parental attitudes on exam anxiety level
and on coping strategies. Quantitative research methods were used in accordance with
the aim of the research, and online questionnaires were applied to the participants. The
research sample consists of 257 students who are preparing for theexam and
continuingthe 11th and 12th grades in educational institutions in İzmir province. To
collect data for the research, The "Personal Information Form" developed by the
researcher, The “Parental Attitudes Scale” developed by Kuzgun (1972) and revised
by Kuzgun and Eldeklioğlu (2005), The ‘’Test Anxiety Inventory’’ developed by
Spielberger (1980) and adapted to Turkish by Öner (1990), ‘’ Assessing coping
strategies’’ (COPE) developed by Carver, Scheier, and Weintraub (1989) and adapted
to Turkish by Ağargün et al. (2005) were used in the research for data collection.Data
analysis was done by using the SPSS program.. Statistical meanings of the findings
were evaluated according to the 95 percent confidence interval (p<0.05).
According to the main findings of the research, positive and weak relationship between
parental attitudes and test anxiety, positive and weak relationship between parental
attitudes and coping strategies, positive and weak relationship between test anxiety
and coping strategies were determined. In the regression analysis result, while it was
seen thatthe democratic and protective-willing attitudes of the parents had a significant
effect on test anxiety, democratic and authoritarian attitudes of the parents significantly
affected the coping strategies. The obtained findings were discussed within the
framework of literature.