Üniversite öğrencilerinde depresyon, otomatik düşünceler ve benlik saygısının sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi
Citation
Akgüç, O, M. (2021). Üniversite öğrencilerinde depresyon, otomatik düşünceler ve benlik saygısının sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinde depresyon, benlik saygısı ve otomatik
düşüncelerin belirlenen bazı sosyo-demografik değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 460
üniversite öğrencisinden oluşan örneklem grubuna Sosyo-demografik Bilgi Formu
(SDBF), Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve
Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) uygulanmıştır. Normal dağılıma uygun
olan verilerin analizinde, Independent Samples T testi ve One Way ANOVA testi
ve gruplar arası farklılıkların incelenmesinde post hoc test olarak Tukey testi
yapılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin
depresyon düzeyinin orta seviyede, benlik saygısı düzeylerinin yüksek ve toplam
otomatik düşünce düzeyi ise orta seviyeye olduğu tespit edilmiştir.
Belirlenen sosyodemografik değişkenlere de göre Beck Depresyon, Rosenberg
Benlik Saygısı ve Otomatik Düşünceler Ölçekleri Puanlarının karşılaştırılması
yapılmıştır. Araştırmaya katılan kadın üniversite öğrencilerinin ve okudukları
bölümden memnun olmayanların depresyon ve otomatik düşünceler düzeyi daha
yüksektir. Yaş gruplarına göre benlik saygıları ile eğitim gördükleri sınıf, çocukken
kendini yetiştiren birey ve konaklama yeri değişkenlerine göre depresyon, benlik
saygısı ve otomatik düşünce düzeyleri farklılaşmamaktadır. Okul dışında
çalışmayan öğrencilerin depresyon düzeyleri daha yüksektir. Aylık gelir durumu
için ekonomik düzey azaldıkça depresyon ve otomatik düşünceler düzeyinin arttığı
ve benlik saygısının azaldığı görülmektedir. Daha önceden antidepresan
kullananların, depresyon ve otomatik düşünceler düzeyleri daha yüksektir.
Çocukluklarının geçtiği yerleşim yeri değişkenine göre, katılımcıların otomatik
düşünceler ölçeğinin alt boyutlarında farklılıklar bulunmaktadır. This research was carried out to determine whether depression, self-esteem and
automatic thoughts differ according to some socio-demographic variables in
university students. For this purpose, the Socio-demographic Information Form
(SEAF), Automatic Thoughts Scale (ADS), Beck Depression Inventory (BDI), and
Rosenberg Self-Esteem Scale (RSS) were applied to a sample group of 460
university students. Independent Samples T test and One Way ANOVA test were
used in the analysis of data suitable for normal distribution, and the Tukey test was
used as a post hoc test to examine the differences between groups.
As a result of the analysis, it was determined that the depression level of the
university students participating in the study was at a medium level, their self esteem level was high and their total automatic thought level was moderate.
Beck Depression, Rosenberg Self-Esteem and Automatic Thoughts Scale Scores
were compared according to the determined sociodemographic variables. The level
of depression and automatic thoughts of female university students participating in
the study and those who are not satisfied with the department they are studying are
higher. According to age groups, self-esteem and depression, self-esteem and
automatic thinking levels do not differ according to the class they are educated in,
the individual who raised himself as a child and the place of accommodation.
Students who do not work outside of school have higher depression levels. It is seen
that the level of depression and automatic thoughts increases and self-esteem
decreases as the economic level decreases for the monthly income status. Those
who used antidepressants before have higher levels of depression and automatic
thoughts. There are differences in the sub-dimensions of the participants' automatic
thoughts scale, according to the variable of place of residence where they spent their
childhood.