Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi
Citation
Uluer, G. (2021). Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Abstract
Bu araştırmanın amacı, çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü
ve öz-şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırmada
karşılaştırma türü ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu İstanbul ili Kadıköy ilçesinde yaşayan ve kartopu örnekleme yöntemi ile
seçilen 18-40 yaş arası 270 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, Sosyo-demografik Bilgi Formu, Duygusal Yeme Ölçeği, Duygu Düzenleme
Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form (DDGÖ-16), Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği,
Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların duygusal yeme düzeyi düşük, duygu
düzenleme güçlüğü düzeyi ve öz-şefkat düzeyi ise orta düzey olarak belirlenmiştir.
Katılımcıların çocukluk çağı travma yaşantısı düzeyi ise kesme puanının üzerindedir.
Araştırma sonuçlarına göre, gerginlik durumlarında ve olumsuz durumlarla başa
çıkabilmek için yeme davranışlarında yüksek puan alan katılımcılar, yüksek puan
almayan katılımcılara göre farkındalık boyutunda daha az duygu düzenleme güçlüğü,
açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını
belirlemesi boyutlarında ise daha yüksek duygu düzenleme güçlüğü yaşamaktadır.
Kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların açıklık,
kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi
boyutunda daha fazla duygusal düzenleme güçlüğü yaşadıkları belirlenmiştir. Uyaran
karşısında kontrol davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların yüksek puan
almayanlara göre; farkındalık ve açıklık boyutlarında daha düşük, kabul etmeme
boyutunda yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gerginlik durumlarında ve
olumsuz duygularla başa çıkmak için yeme davranışları ile kendini kontrol edebilme
davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların, düşük puan alan katılımcılara göre
çocukluk çağı travma yaşantısında duygusal istismar düzeyleri ve öz-şefkat
düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen
bulgular ile uyumlu öneriler geliştirilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between childhood traumatic
experience, difficulty in emotion regulation, and self-compassion and emotional
eating behavior. Comparative relational screening model was used in the research.
The study group of the study consists of 270 participants between the ages of 18-40,
living in Kadıköy district of Istanbul province and selected by snowball sampling
method. Sociodemographic Information Form, Emotional Eating Scale, Emotional
Regulation Difficulty-Short Form (DERS-16), Childhood Mental Trauma Scale,
Childhood Mental Trauma Scale and Self-Compassion Scale were used as data
collection tools in the study.
According to the results of the research, the emotional eating level of the participants
was low, the difficulty in emotion regulation and the level of self-compassion were
determined as moderate. The level of childhood trauma experience of the participants
is above the cut-off score.
According to the results of the research, participants who score high in eating
behaviors in order to cope with tension and negative situations have less difficulty in
emotion regulation in the awareness dimension, and higher emotions in the
dimensions of openness, rejection, strategy setting, impulsivity and setting goals,
compared to the participants who do not get high scores. has difficulties in regulation.
It was determined that the participants who scored high in self-control behaviors had
more emotional regulation difficulties in the dimensions of openness, openness, non acceptance, strategy determination, impulsive behavior and determining their goals.
Compared to those who did not score high in control behaviors in the face of
stimulus; It was determined that it was lower in the dimensions of awareness and
openness, and higher in the dimension of non-acceptance. Emotional abuse levels
and self-compassion levels in childhood trauma experience of the participants who
scored high in eating behaviors and self-control behaviors in order to cope with
tension and negative emotions were found to be higher than the participants who did
not get high scores. At the end of the research, suggestions were developed in line
with the findings obtained.