Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAnuk, Dilek
dc.contributor.authorUluer, Gizem
dc.date.accessioned2021-12-03T13:35:05Z
dc.date.available2021-12-03T13:35:05Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021-08-13
dc.identifier.citationUluer, G. (2021). Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12780/439
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz-şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırmada karşılaştırma türü ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Kadıköy ilçesinde yaşayan ve kartopu örnekleme yöntemi ile seçilen 18-40 yaş arası 270 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Sosyo-demografik Bilgi Formu, Duygusal Yeme Ölçeği, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form (DDGÖ-16), Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların duygusal yeme düzeyi düşük, duygu düzenleme güçlüğü düzeyi ve öz-şefkat düzeyi ise orta düzey olarak belirlenmiştir. Katılımcıların çocukluk çağı travma yaşantısı düzeyi ise kesme puanının üzerindedir. Araştırma sonuçlarına göre, gerginlik durumlarında ve olumsuz durumlarla başa çıkabilmek için yeme davranışlarında yüksek puan alan katılımcılar, yüksek puan almayan katılımcılara göre farkındalık boyutunda daha az duygu düzenleme güçlüğü, açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi boyutlarında ise daha yüksek duygu düzenleme güçlüğü yaşamaktadır. Kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi boyutunda daha fazla duygusal düzenleme güçlüğü yaşadıkları belirlenmiştir. Uyaran karşısında kontrol davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların yüksek puan almayanlara göre; farkındalık ve açıklık boyutlarında daha düşük, kabul etmeme boyutunda yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gerginlik durumlarında ve olumsuz duygularla başa çıkmak için yeme davranışları ile kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların, düşük puan alan katılımcılara göre çocukluk çağı travma yaşantısında duygusal istismar düzeyleri ve öz-şefkat düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgular ile uyumlu öneriler geliştirilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between childhood traumatic experience, difficulty in emotion regulation, and self-compassion and emotional eating behavior. Comparative relational screening model was used in the research. The study group of the study consists of 270 participants between the ages of 18-40, living in Kadıköy district of Istanbul province and selected by snowball sampling method. Sociodemographic Information Form, Emotional Eating Scale, Emotional Regulation Difficulty-Short Form (DERS-16), Childhood Mental Trauma Scale, Childhood Mental Trauma Scale and Self-Compassion Scale were used as data collection tools in the study. According to the results of the research, the emotional eating level of the participants was low, the difficulty in emotion regulation and the level of self-compassion were determined as moderate. The level of childhood trauma experience of the participants is above the cut-off score. According to the results of the research, participants who score high in eating behaviors in order to cope with tension and negative situations have less difficulty in emotion regulation in the awareness dimension, and higher emotions in the dimensions of openness, rejection, strategy setting, impulsivity and setting goals, compared to the participants who do not get high scores. has difficulties in regulation. It was determined that the participants who scored high in self-control behaviors had more emotional regulation difficulties in the dimensions of openness, openness, non acceptance, strategy determination, impulsive behavior and determining their goals. Compared to those who did not score high in control behaviors in the face of stimulus; It was determined that it was lower in the dimensions of awareness and openness, and higher in the dimension of non-acceptance. Emotional abuse levels and self-compassion levels in childhood trauma experience of the participants who scored high in eating behaviors and self-control behaviors in order to cope with tension and negative emotions were found to be higher than the participants who did not get high scores. At the end of the research, suggestions were developed in line with the findings obtained.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherİstanbul Kent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDuygusal yeme davranışıen_US
dc.subjectÇocukluk çağı travma yaşantısıen_US
dc.subjectDuygu düzenleme güçlüğüen_US
dc.subjectÖz-şefkaten_US
dc.subjectEmotional eating behavioren_US
dc.subjectChildhood traumaen_US
dc.subjectEmotion regulation difficultyen_US
dc.subjectSelf-compassionen_US
dc.titleÇocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentİstanbul Kent Üniversitesi, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalıen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-7941-2232en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster