• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Psikoloji Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (2.056Mb)

Date

2021

Author

Uluer, Gizem

Metadata

Show full item record

Citation

Uluer, G. (2021). Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.

Abstract

Bu araştırmanın amacı, çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz-şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırmada karşılaştırma türü ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Kadıköy ilçesinde yaşayan ve kartopu örnekleme yöntemi ile seçilen 18-40 yaş arası 270 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Sosyo-demografik Bilgi Formu, Duygusal Yeme Ölçeği, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form (DDGÖ-16), Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların duygusal yeme düzeyi düşük, duygu düzenleme güçlüğü düzeyi ve öz-şefkat düzeyi ise orta düzey olarak belirlenmiştir. Katılımcıların çocukluk çağı travma yaşantısı düzeyi ise kesme puanının üzerindedir. Araştırma sonuçlarına göre, gerginlik durumlarında ve olumsuz durumlarla başa çıkabilmek için yeme davranışlarında yüksek puan alan katılımcılar, yüksek puan almayan katılımcılara göre farkındalık boyutunda daha az duygu düzenleme güçlüğü, açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi boyutlarında ise daha yüksek duygu düzenleme güçlüğü yaşamaktadır. Kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi boyutunda daha fazla duygusal düzenleme güçlüğü yaşadıkları belirlenmiştir. Uyaran karşısında kontrol davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların yüksek puan almayanlara göre; farkındalık ve açıklık boyutlarında daha düşük, kabul etmeme boyutunda yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gerginlik durumlarında ve olumsuz duygularla başa çıkmak için yeme davranışları ile kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların, düşük puan alan katılımcılara göre çocukluk çağı travma yaşantısında duygusal istismar düzeyleri ve öz-şefkat düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgular ile uyumlu öneriler geliştirilmiştir.
 
The aim of this study is to examine the relationship between childhood traumatic experience, difficulty in emotion regulation, and self-compassion and emotional eating behavior. Comparative relational screening model was used in the research. The study group of the study consists of 270 participants between the ages of 18-40, living in Kadıköy district of Istanbul province and selected by snowball sampling method. Sociodemographic Information Form, Emotional Eating Scale, Emotional Regulation Difficulty-Short Form (DERS-16), Childhood Mental Trauma Scale, Childhood Mental Trauma Scale and Self-Compassion Scale were used as data collection tools in the study. According to the results of the research, the emotional eating level of the participants was low, the difficulty in emotion regulation and the level of self-compassion were determined as moderate. The level of childhood trauma experience of the participants is above the cut-off score. According to the results of the research, participants who score high in eating behaviors in order to cope with tension and negative situations have less difficulty in emotion regulation in the awareness dimension, and higher emotions in the dimensions of openness, rejection, strategy setting, impulsivity and setting goals, compared to the participants who do not get high scores. has difficulties in regulation. It was determined that the participants who scored high in self-control behaviors had more emotional regulation difficulties in the dimensions of openness, openness, non acceptance, strategy determination, impulsive behavior and determining their goals. Compared to those who did not score high in control behaviors in the face of stimulus; It was determined that it was lower in the dimensions of awareness and openness, and higher in the dimension of non-acceptance. Emotional abuse levels and self-compassion levels in childhood trauma experience of the participants who scored high in eating behaviors and self-control behaviors in order to cope with tension and negative emotions were found to be higher than the participants who did not get high scores. At the end of the research, suggestions were developed in line with the findings obtained.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12780/439

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [77]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@Kent

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide || Instruction || Library || İstanbul Kent University || OAI-PMH ||

İstanbul Kent University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstanbul Kent University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kent:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.