Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi
Künye
Uluer, G. (2021). Çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü ve öz şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Özet
Bu araştırmanın amacı, çocukluk çağı travma yaşantısı, duygu düzenleme güçlüğü 
ve öz-şefkatin duygusal yeme davranışı ile ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırmada 
karşılaştırma türü ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma 
grubunu İstanbul ili Kadıköy ilçesinde yaşayan ve kartopu örnekleme yöntemi ile 
seçilen 18-40 yaş arası 270 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı 
olarak, Sosyo-demografik Bilgi Formu, Duygusal Yeme Ölçeği, Duygu Düzenleme 
Güçlüğü Ölçeği-Kısa Form (DDGÖ-16), Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, 
Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların duygusal yeme düzeyi düşük, duygu 
düzenleme güçlüğü düzeyi ve öz-şefkat düzeyi ise orta düzey olarak belirlenmiştir. 
Katılımcıların çocukluk çağı travma yaşantısı düzeyi ise kesme puanının üzerindedir.
Araştırma sonuçlarına göre, gerginlik durumlarında ve olumsuz durumlarla başa 
çıkabilmek için yeme davranışlarında yüksek puan alan katılımcılar, yüksek puan 
almayan katılımcılara göre farkındalık boyutunda daha az duygu düzenleme güçlüğü, 
açıklık, kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını 
belirlemesi boyutlarında ise daha yüksek duygu düzenleme güçlüğü yaşamaktadır. 
Kendini kontrol edebilme davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların açıklık, 
kabul etmeme, strateji belirleme, dürtüsel davranma ve amaçlarını belirlemesi 
boyutunda daha fazla duygusal düzenleme güçlüğü yaşadıkları belirlenmiştir. Uyaran 
karşısında kontrol davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların yüksek puan 
almayanlara göre; farkındalık ve açıklık boyutlarında daha düşük, kabul etmeme 
boyutunda yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Gerginlik durumlarında ve 
olumsuz duygularla başa çıkmak için yeme davranışları ile kendini kontrol edebilme 
davranışlarında yüksek puan alan katılımcıların, düşük puan alan katılımcılara göre
çocukluk çağı travma yaşantısında duygusal istismar düzeyleri ve öz-şefkat 
düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen 
bulgular ile uyumlu öneriler geliştirilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between childhood traumatic 
experience, difficulty in emotion regulation, and self-compassion and emotional 
eating behavior. Comparative relational screening model was used in the research.
The study group of the study consists of 270 participants between the ages of 18-40, 
living in Kadıköy district of Istanbul province and selected by snowball sampling 
method. Sociodemographic Information Form, Emotional Eating Scale, Emotional 
Regulation Difficulty-Short Form (DERS-16), Childhood Mental Trauma Scale, 
Childhood Mental Trauma Scale and Self-Compassion Scale were used as data 
collection tools in the study.
According to the results of the research, the emotional eating level of the participants 
was low, the difficulty in emotion regulation and the level of self-compassion were 
determined as moderate. The level of childhood trauma experience of the participants 
is above the cut-off score.
According to the results of the research, participants who score high in eating 
behaviors in order to cope with tension and negative situations have less difficulty in 
emotion regulation in the awareness dimension, and higher emotions in the 
dimensions of openness, rejection, strategy setting, impulsivity and setting goals, 
compared to the participants who do not get high scores. has difficulties in regulation. 
It was determined that the participants who scored high in self-control behaviors had 
more emotional regulation difficulties in the dimensions of openness, openness, non acceptance, strategy determination, impulsive behavior and determining their goals. 
Compared to those who did not score high in control behaviors in the face of 
stimulus; It was determined that it was lower in the dimensions of awareness and 
openness, and higher in the dimension of non-acceptance. Emotional abuse levels 
and self-compassion levels in childhood trauma experience of the participants who 
scored high in eating behaviors and self-control behaviors in order to cope with 
tension and negative emotions were found to be higher than the participants who did 
not get high scores. At the end of the research, suggestions were developed in line 
with the findings obtained. 


















