Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÖrmeci, Ozan
dc.date.accessioned2023-02-22T12:48:31Z
dc.date.available2023-02-22T12:48:31Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationÖrmeci, Ozan (2022), “Sino-Turkish Relations and the Belt and Road Initiative”, UPA Strategic Affairs, Vol. 3, no: 2, September 2022, pp. 3-35en_US
dc.identifier.issn2718-0182
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12780/570
dc.description.abstractTurkey-China relations hardly progressed for many years due to conflicting ideological priorities and the two countries’ membership in different political/strategic blocs. Although both countries initiated formal diplomatic relations in 1971, Cold War dynamics prevented them developing extensive relations. However, starting in the 1980s and particularly after 2010, Chinese economic transformation and political empowerment spurred an accelerated development in Turkey-China relations. These nations officially opened the era of “strategic cooperation” in 2010. The economy has always been the dominant aspect of Turkey-China relations with China perennially in a superior position due to a structural trade surplus in commerce. With China’s transformation into an economic superpower in the 2010s and President Xi Jinping’s Belt and Road Initiative (BRI) strategy to facilitate global trade, the two countries have also begun to harmonize their political and economic stances. Both Ankara and Beijing prefer rules-based international order, peaceful relations with other countries, and increasing globalization, especially in trade. This study aims to analyze Turkey-China relations by looking at their history, recent political developments and problematic issues, and finally Turkey’s approach to the BRI.en_US
dc.description.abstractTürkiye-Çin ilişkileri, uzun yıllar çatışan hâkim ideolojiler ve iki ülkenin farklı siyasi/stratejik bloklara mensubiyetleri nedeniyle gelişememiştir. İki ülke resmi diplomatik ilişkilerini 1971’de tesis etseler de, Soğuk Savaş dinamikleri iki ülkenin kapsamlı ilişkiler geliştirmesini engellemiştir. Ancak, 1980’lerden başlayarak, özellikle de 2010 sonrasında, Çin’in ekonomik dönüşümü ve siyasi açıdan güç kazanması Türkiye-Çin ilişkilerinde de hızlanan bir gelişmeye neden olmuştur. Nitekim iki ülke, 2010 yılında resmi olarak “stratejik iş birliği” dönemini başlatmışlardır. Türkiye-Çin ilişkilerinde ekonomi her zaman hâkim unsur olurken, Çin, dış ticaret fazlası nedeniyle avantajlı bir konumdadır. Çin’in 2010’larda ekonomik bir süpergüç haline gelmesi ve Çin Devlet Başkanı Şi Cinping’in dünya ticaretini hızlandırmak için Kuşak Yol Projesi’ni ortaya koymasıyla, iki ülkenin siyasi ve ekonomik duruşları uyumlu hale gelmeye başlamıştır. Hem Çin, hem de Ankara kurallara dayalı uluslararası düzeni desteklemekte, diğer ülkelerle barışçıl ilişkileri tercih etmekte ve özellikle ekonomide artan bir küreselleşmeyi savunmaktadırlar. Bu çalışma, Türkiye-Çin ilişkilerini tarihsel sürece, yakın zamanlı gelişmelere, ihtilaflı konulara ve son olarak Türkiye’nin Kuşak Yol Projesi’ne yaklaşımı temelinde analiz etmeyi amaçlamaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUluslararası Politika Akademisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTurkey-China relationsen_US
dc.subjectTrade imbalanceen_US
dc.subjectXinjiang conflicten_US
dc.subjectTürkiye-Çin İlişkilerien_US
dc.subjectTicaret dengesizliğien_US
dc.subjectUygur Sorunuen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.titleSino-Turkish relations and the belt and road initiativeen_US
dc.title.alternativeTürkiye-Çin ilişkileri ve kuşak yol projesien_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentİstanbul Kent Üniversitesi, Fakülteler, İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümüen_US
dc.contributor.authorID0000-0001-8850-6089en_US
dc.contributor.institutionauthorÖrmeci, Ozan
dc.identifier.volume3en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage3en_US
dc.identifier.endpage35en_US
dc.relation.journalUPA Strategic Affairsen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster