Determining the opinions of parents with children with special needs on digital games
Citation
Deniz R, Gürgör Kılıç F (2024). Determining the Opinions of Parents with Children with Special Needs on Digital Games. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 38(2), 455 - 466.Abstract
With the development of technology, interest in digital games has increased in children with typical development and children with special needs. Many digital games with different contents are played by children with special needs. The research was carried out with the parents of diagnosed children aged 6-13 years. The aim of the research is to determine the views of parents of children with special needs on digital games. The research was designed with phenomenology (phenomenology), one of the qualitative research methods, and the data were created and analyzed using content analysis. A semi-structured interview form and a questionnaire containing demographic information were used in the research. As a result of the data, codes were created and thanks to them, themes and sub-themes were reached. In the research, digital game theme and sub-themes were reached. In consequence of them, it was obtained that children with special needs mostly prefer war games, their purpose of playing games is entertainment, they mostly prefer mobile phones while playing games, and they play games for at least two hours a day. In addition to the findings that digital games contribute positively to the educational processes, skills and development of children with special needs, there were also findings that digital games have negative effects such as children not being able to spare time for their lessons and spending all their time in digital games. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte dijital oyunlara yönelik ilgi tipik gelişim gösteren çocuklarda ve özel gereksinimli çocuklarda artış göstermiştir. Farklı içeriğe sahip birçok dijital oyun özel gereksinimli çocuklar tarafından oynanmaktadır. Araştırma tanı almış 6-13 yaş arasındaki çocukların aileleri ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırmanın amacı, özel gereksinimli çocukları olan ailelerin dijital oyunlara yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilimi) ile desenlemiş içerik analizi kullanılarak veriler oluşturularak analiz edilmiştir. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu ve demografik bilgileri içeren soru formu kullanılmıştır. Ortaya çıkan veriler sonucu, kodlar oluşturulmuş bunların sonucunda da tema ve alt temalara ulaşılmıştır. Araştırmada dijital oyun teması ve alt temalarına ulaşılmıştır. Bunların sonucunda, özel gereksinimli çocukların en çok savaş oyunlarını tercih ettikleri, oyun oynama amaçlarının eğlence olduğu, oyun oynarken en çok cep telefonunu tercih ettikleri, günde en az iki saat oyun oynadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak, dijital oyunların özel gereksinimli çocukların eğitim süreçlerine, beceri ve gelişimlerine olumlu katkı sağladığına ilişkin bulgulara ayrıca çocukların derslerine zaman ayıramaması, tüm vaktini dijital oyunlarda harcaması gibi olumsuz etkilerinde olduğuna ilişkin bulgulara ulaşılmıştır.