Çocuklarda egzersizin faydaları
Künye
Ökcü, Ö.; Gök, R. Çocuklarda egzersizin faydaları. 6th International Conference on Global Practice of Multidisciplinary Scientific Studies (2024), 21-22.Özet
Egzersiz kas ve eklem hareketleri kullanarak enerji harcanmasıyla sonuçlanan düzenli fiziksel
aktiviteler olarak tanımlanabilir. Çocukluk çağında egzersiz yapma alışkanlığı bilişsel,
duygusal, fiziksel ve psikolojik gelişime, yetişkinlik çağında yapılan egzersize göre daha çok
etkilidir. Bunun sebebi, bireylerin hareket ve yaşam tarzı gelişimi ve öğrenmenin çocukluk
çağlarında daha kolay olmasıdır. Günümüz teknolojik olanakların hızla gelişmesi, beden
gücüyle gerçekleştirilen birçok eylemin artık tamamen teknolojik olanaklar kullanılarak
kolaylıkla yapılması ve sedanter yaşamın yaygınlaşması çocukluk çağlarında bile obezite,
diyabet, inme, yüksek tansiyon, osteoporoz ve koroner hastalıkların görülme sıklığında artışa
sebep olmuştur. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre kronik hastalıklardaki artışın risk
faktörleri coğrafyalara göre değişmekle birlikte, yüksek gelirli ülkelerdeki en büyük risk
faktörü fiziksel inaktivite ve yüksek kolesteroldür. Egzersiz ve yüksek fiziksel aktivite düzeyi
ile diyabet, koroner kalp hastalığı, inme, yüksek tansiyon, osteoporoz, kolon kanseri riski,
depresyon, kaygı ve aşırı stres bulguları azalmaktadır. Düzenli fiziksel aktivite ve spor yapan
çocuklarda olumlu benlik saygısı, beden imgesi değerlendirmesi, kendilik algısı ve mental
dayanıklılığın gelişmesinin kolaylaştığı bilinmektedir. Ayrıca sigara, alkol, uyuşturucu madde
ve ilaç kullanım sıklıkları daha düşük, birine zarar verme ve bir şeyleri kırıp dökme isteklerinin
daha az, ders çalışma, kitap gazete okuma ve akademik performans oranlarının daha yüksek
olduğu gözlenmektedir. Amerikan Pediatri Akademisi, 2 yaşın altındaki çocuklar için ekran
başında zaman geçirilmemesini, 2 yaşın üzerinde ise bu sürenin 1-2 saat ile kısıtlanmasını
önermektedir. Bunların dışında özellikle sosyal çevrede çocuklar için aerobik egzersize uygun
alanlar oluşturulması için belediyelerle iş birliği içinde olunmalı ve ilgili birimler bu konularda
teşvik edilmelidir. Exercise can be defined as regular physical activities that result in energy expenditure using
muscle and joint movements. The habit of exercising in childhood is more effective on
cognitive, emotional, physical and psychological development than exercise in adulthood. The
reason for this is that individuals' movement and lifestyle development and learning are easier
in childhood. The rapid development of today's technological opportunities, the fact that many
actions performed with physical strength are now easily performed using technological
facilities, and the spread of sedentary life has led to an increase in the incidence of obesity,
diabetes, stroke, high blood pressure, osteoporosis and coronary diseases, even in childhood.
According to World Health Organization data, although the risk factors for the increase in
chronic diseases vary by geography, the biggest risk factors in high-income countries are
physical inactivity and high cholesterol. With exercise and high physical activity levels,
diabetes, coronary heart disease, stroke, high blood pressure, osteoporosis, colon cancer risk,
depression, anxiety and excessive stress symptoms decrease. It is known that the development
of positive self-esteem, body image evaluation, self-perception and mental endurance is
facilitated in children who engage in regular physical activity and sports. In addition, it is
observed that the frequency of cigarette, alcohol, drug and medication use is lower, the desire
to harm someone and break things is less, and the rates of studying, reading books and
newspapers and academic performance are higher. The American Academy of Pediatrics
recommends that children under the age of 2 not spend time in front of the screen, and for
children over the age of 2, this time should be limited to 1-2 hours. Apart from these,
cooperation should be made with municipalities to create areas suitable for aerobic exercise for
children, especially in the social environment, and relevant units should be encouraged on these
issues.
Kaynak
6th International Conference on Global Practice of Multidisciplinary Scientific StudiesBağlantı
https://zenodo.org/records/11211705https://doi.org/10.5281/zenodo.11211705
https://hdl.handle.net/20.500.12780/862