Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGür, Kamer
dc.contributor.authorKolaç, Nurcan
dc.contributor.authorYurt, Seher
dc.contributor.authorTümerdem Çalık, Burcu
dc.contributor.authorBeyhan, Abdullah
dc.contributor.authorBademci, Özden
dc.date.accessioned2024-09-03T08:41:22Z
dc.date.available2024-09-03T08:41:22Z
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.citationGür, K., Kolac, N., Yurt, S., Calik, B.T., Beyhan, A., Bademci, O. (2024). Providing interprofessional learning experiences for students of health and socialcare: The SOYAÇ model from Istanbul. Fenerbahce University Journal of Health Sciences, 4(2), 277-292.en_US
dc.identifier.issn2757-9905
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/en/pub/fbujohs/issue/86637/1404944
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.56061/fbujohs.1404944
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12780/886
dc.description.abstractThe aim of our research was to determine the effectiveness of a six-month, community-based intervention on student interns’ perceptions of interdisciplinary education and interprofessional learning. All participants were registered volunteers attending the We’re at School in Üsküdar internship program coordinated by the Maltepe University Research and Application Center for Children Living and Working on the Street (Turkish acronym SOYAÇ). This model offers students of health and social care an immersive 5 days a week experience over a duration of 6 months, providing cooperative, multidisciplinary applications in a community-based context in Istanbul. A quasi experimental, pre-post approach was used. The sample consists of 43 undergraduate and graduate students studying in the Health and Social Care Departments of two SOYAÇ stakeholder universities. Data collection tools are the Interdisciplinary Education Perception Scale and Interprofessional Learning Scale. We found increases and significant differences in posttest scores for Interprofessional Learning, Competence and Autonomy, Perception of Actual Cooperation, Readiness for Learning, and Professional Identity (p<0.05). Our findings confirm a significant beneficial impact of the SOYAÇ Model on student perceptions of interacting and cooperating with other vocations.en_US
dc.description.abstractAraştırmamızın amacı, stajyer öğrencilerin disiplinlerarası eğitim ve meslekler arası öğrenmeye ilişkin algıları üzerinde altı aylık toplum temelli bir müdahalenin etkinliğini belirlemekti. Katılımcıların tamamı Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar Araştırma ve Uygulama Merkezi (Türkçe kısaltması SOYAÇ) tarafından koordine edilen Üsküdar'da Okuldayız staj programına katılan kayıtlı gönüllülerden oluştu. Bu model, sağlık ve sosyal bakım öğrencilerine 6 ay boyunca haftanın 5 günü sürükleyici bir deneyim sunarak İstanbul'da toplum temelli bir bağlamda işbirlikçi, çok disiplinli uygulamalar sağlar. Yarı deneysel, ön-sonraki bir yaklaşım kullanıldı. Örneklemi SOYAÇ'ın paydaş iki üniversitesinin Sağlık ve Sosyal Hizmetler Bölümlerinde öğrenim gören 43 lisans ve yüksek lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları Disiplinlerarası Eğitim Algı Ölçeği ve Mesleklerarası Öğrenme Ölçeği'dir. Mesleklerarası Öğrenme, Yetkinlik ve Özerklik, Gerçek İşbirliği Algısı, Öğrenmeye Hazır Olma ve Mesleki Kimlik son test puanlarında artışlar ve anlamlı farklılıklar bulduk (p<0.05). Bulgularımız, SOYAÇ Modeli'nin öğrencilerin diğer mesleklerle etkileşime girme ve işbirliği yapma algıları üzerinde önemli ve faydalı bir etkisi olduğunu doğrulamaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherFenerbahce Universityen_US
dc.relation.isversionof10.56061/fbujohs.1404944en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectHealthen_US
dc.subjectStudentsen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectSağlıken_US
dc.subjectÖğrencileren_US
dc.titleProviding interprofessional learning experiences for students of health and social care: The SOYAÇ model from Istanbulen_US
dc.title.alternativeSağlık ve sosyal bakım öğrencilerine mesleklerarası öğrenme deneyimleri sağlamak: İstanbul’dan SOYAÇ modelien_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentİstanbul Kent Üniversitesi, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümüen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0001-9972-3273en_US
dc.contributor.institutionauthorYurt, Seher
dc.identifier.volume4en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage277en_US
dc.identifier.endpage292en_US
dc.relation.journalFenerbahce University Journal of Health Sciencesen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster