Olumsuz değerlendirilme korkusu ile sosyal anksiyete belirtileri arasındaki ilişkide, bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi
Citation
Çaçan, Ö. (2020). Olumsuz değerlendirilme korkusu ile sosyal anksiyete belirtileri arasındaki ilişkide, bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Abstract
Bu araştırmanın amacı olumsuz değerlendirilme korkusu ile sosyal anksiyete
düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemenin yanı sıra bu ilişkide bilişsel duygu düzenleme
stratejilerinin (kendini suçlama, kabul etme, düşünceye odaklanma, pozitif tekrar
odaklanma, plana tekrar odaklanma, pozitif yeniden gözden geçirme, bakış açısına
yerleştirmek, yıkım ve diğerlerini suçlama) aracı rolünü araştırmaktır. Araştırmanın
örneklemi İstanbul ili ve çevresindeki ilçe ve köylerde yaşayan, yaşları 18-45
arasında değişen 549 kadın ve 67 erkek olmak üzere 616 kişiden oluşturmaktadır.
Araştırmada “Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği, Bilişsel Duygu Düzenleme
Ölçeği, Sosyo-Demografik Bilgi Formu ve Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği”
kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, katılımcıların olumsuz değerlendirilme korkuları sosyal
anksiyete düzeyleri ve bilişsel duygu düzenleme stratejileri arasında anlamlı düzeyde
bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bununla beraber, olumsuz değerlendirilme
korkusunun sosyal anksiyete düzeyi üzerindeki etkisinde bilişsel duygu düzenleme
stratejilerinden kendini suçlama, düşünceye odaklanma, pozitif tekrar odaklanma,
plana tekrar odaklanma, pozitif yeniden gözden geçirme ve yıkım stratejilerinin
kısmi aracı rolü olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between the fear of being
negatively evaluated and the level of social anxiety, besides to examine the
cognitive emotion regulation strategies (self-blame, acceptance, thought focusing,
positive refocusing, plan refocusing, positive review, putting it in perspective,
destruction and accusing others) is to investigate the mediator role. The sample of
the study is consisting 616 people, 549 females and 67 males, aged 18-45 who lives
in the city of Istanbul included districts and villages. “Fear of Negative Evaluation
Scale, Cognitive Emotion Regulation Scale, Socio-Demographic Information Form
and Liebowitz Social Anxiety Scale” were used in the study.
As a result of the research, it was determined that there was a significant
relationship between the participants fear of negative evaluation, their social
anxiety levels and cognitive emotion regulation strategies. Therewithal, it is
determined that self-blame, thought focus, positive refocusing, plan refocusing,
positive review and destruction strategies has a partial mediating roles in the effect
of fear of negative evaluation on social anxiety level.