Yetişkinlerde sosyal medya kullanımının depresyon ve sosyal kaygı düzeyleri ile ilişkisi
Citation
Özkapı, M. (2021). Yetişkinlerde sosyal medya kullanımının depresyon ve sosyal kaygı düzeyleri ile ilişkisi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, İstanbul.Abstract
Bu araştırmanın amacı yetişkinlerin sosyal medya kullanımlarının depresyon ve sosyal kaygı
düzeyleri ile ilişkisini incelemektir. Çalışmada temel olarak sosyal medya, depresyon, sosyal kaygı
kavramları incelenmektedir. Bu araştırma kesitsel desende olup ilişkisel tarama modeline göre
yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 20-65 yaş arası, 104 (%30.6) erkek ve 236 (%69.4) kadın, 340
kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacının hazırladığı Kişisel Bilgi
Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu (SMBÖ-YF) (Şahin ve Yağcı, 2017),
Beck Depresyon Envanteri (Hisli, 1989), Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği (Dilbaz ve Guz, 2001)
kullanılmıştır. Sosyal medya bağımlılığı ve depresyon puanları arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur (p<0,01 ; r=0,387). Sosyal medya bağımlılığı ve sosyal kaygı puanları arasında anlamlı
bir ilişki bulunmuştur (p<0,01 ; r=0,347). Depresyon ve sosyal kaygı puanları arasında anlamlı bir
ilişki bulunmuştur (p<0,01 ; r=0,456). Katılımcıların yaşları ve sosyal kaygı düzeyleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Cinsiyet değişkenine ve çalışma durumuna göre
sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve sosyal kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki
bulunamamıştır. Evli olan katılımcıların sosyal medya bağımlılığı, depresyon puanları bekar ve
boşanmış katılımcılara göre anlamlı derecede düşük bulunmuştur. Sosyal ağlarda harcanan zaman
ile sosyal medya bağımlılığı ve sosyal kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Sosyal ağlarda harcanan zaman arttıkça sosyal medya bağımlılık oranlarının yükseldiği
görülmektedir. The aim of this research is to examine the relationship of social media usage with depression
and social anxiety levels in adults. Basically, the concepts of social media, depression and
social anxiety are examined in the study. This research has a cross-sectional design and was
conducted according to the relational screening model. The sample of the study consists of
340 people, 104 (30.6%) men and 236 (69.4%) women, between the ages of 20-65. In the
research Personal Information Form prepared by the researcher, Social Media Addiction Adult
Form (SMBÖ-YF) (Şahin ve Yağcı, 2017), Beck Depression Inventory (Hisli, 1989),
Liebowitz Social Anxiety Scale (Dilbaz ve Guz, 2001) were used as data collection tools. A
significant relationship has been found between social media addiction and depression scores
(p<0,01 ; r=0,387). A significant relationship has been found between social media addiction
and social anxiety scores (p<0,01 ; r=0,347). A significant relationship has been found
between depression and social anxiety scores (p<0,01 ; r=0,456). A statistically significant
relationship has not been found between the participants’ ages and social anxiety levels.
According to gender variable and employment status, a significant relationship has not been
found between social media addiction, depression and social anxiety levels. The social media
addiction and depression scores of married participants have been found significantly low
compared with single and divorced participants. A significant difference has been found
between social media addiction and social anxiety levels with the time spending on social
networks. It is seen that social media addiction rates increase as the time spent on social
networks increases.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Dijital iletişim çağında siyasetin dijitalleşmesi üzerine bir inceleme: post-truth ve dijital siyasetin sahte haber ekseninde analizi
Ceyhan, Ahmet İlkay (Anadolu Üniversitesi, 2019)ÖZET Bu çalışma, dijitalleşen iletişim çağında medya ile siyaset arasındaki ilişkiyi ve geliştirdikleri yapıları ortaya koymaya çalışmaktadır. Siyasi erk ve yapılarının, dijitalleşen iletişim yapıları çerçevesinde oluşan ... -
Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışının sivil toplum kuruluşlarına etkileri
Şen, Murat; Akgün, Serkan (Yüksekbilgili Eğitim ve Danışmanlık, 2021)Bu makalede Türkiye’de faaliyet gösteren çeşitli Sivil Toplum Kuruluşları’nda çeşitli kademelerde görev alan ya da gönüllülük esasıyla katılım gösteren bireylerin diğer işletme / firmaların gerçekleştirdikleri sosyal ... -
Dijitali yeniden okumak: sosyal etki pazarlaması ve influencerler
Aydın Aslaner, Duygu; Aydın, Gülşah (Pamukkale Üniversitesi, 2021)Özet Günümüzde, tüketiciyle marka arasındaki etkileşimi artırmaya yönelik yapılan dijital pazarlama stratejilerinin başında sosyal etki pazarlaması gelmektedir. Sosyal etki pazarlamasının bir kolu olan influencer ...