Sağlıklı içecekler: renkli beslenme kavramının gastronomi trendlerindeki yeri ve önemi
Abstract
Amaç: Günümüzde yeni gastronomi akımları çok renkli sunumlar içermekte ve sağlıklı
beslenme kavramıyla birçok noktada bir araya gelmektedir. Beslenme özelinde
değerlendirildiğinde, renklerin bireyler üzerinde hem fiziksel hem psikolojik etkilere sahip
olduğu bilinmektedir. Renkler, bireylerin motivasyonunu ve satın alma davranışını
etkilemekte, hatta çevrimiçi deneyimlerin etkisiyle mekân, görüntü, renk uyumu, statü ve
saygınlık gibi unsurlarla birleştirilmektedir. Bu kapsamda, çalışma günümüzde ön plana çıkan
renkli beslenme kavramının gastronomi trendlerindeki yeri ve önemini ortaya koymayı
amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem ile değişen tüketici
davranışlarına alternatif olarak ortaya çıkan yeni gastronomi akımları değerlendirilmiştir.
Veriler, ikincil kaynak taraması, içerik analizi ve doküman incelemesi ile elde edilmiştir.
Bulgular: Yeme içme davranışı bağlamında, yeni gastronomi trendlerinin doğal içerikli ve
sürdürülebilir yapıda, gıda boyalarından, çoklu işlemlerden ve yağlı ve zararlı içeriklerden uzak
bir içeriğe sahip olduğu görülmektedir. Bireylerin daha fazla gıda üretim süreçline katılım
sağladığı, besinleri doğal, renkli ve çiğ tüketme eğiliminde oldukları ve sürdürülebilir beslenme
anlayışını benimsedikleri açıkça ortadadır.
Sonuç: Son yıllarda en fazla vurgulanan ve talep edilen gastronomi akımlarının: siyah
yiyecekler, mor yiyecekler, bowl food, smoothie, yenilebilir çiçekler, vegan-vejeteryan
beslenme, fonksiyonel gıdalar, sıfır atık, sağlıklı beslenme, raw food ve doğal yiyecekler olduğu
ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, renklerin vermiş olduğu çağrışımlar ve duygular farklı şekillerle
aktarılmaktadır. Ör: “mor” asalet, lüks, imparatorluk, ciddiyet ve sağlık; “yeşil” doğallık,
güvenlik ve sağlık; “siyah (kahve tonları)” lüks, cesaret, gelişmişlik düzeyi, toprağa dönüş ve
doğallık; “kırmızı” güç, canlılık, tazelik, gençlik, mutluluk; “turuncu” vitamin, enerji, sağlık ve
gösteriş; “sarı” yaşam, enerji, sıcaklık ve neşe; “beyaz” doğal, sade, temiz ve katkısız şeklinde
ifade edilmektedir. Purpose: Nowadays, new gastronomy trends include very colorful presentations and come
together with the concept of healthy nutrition at many points. When evaluated in terms of
nutrition, it is known that colors have physical and psychological effects on individuals. Colors
affect individuals' motivation and purchasing behavior and even combine elements such as
space, image, color harmony, status, and prestige with the effect of online experiences. In this
context, the study aims to reveal the place and importance of colorful nutrition in gastronomy
trends.
Materials and Methods: Qualitative research method was used in this study. This method
evaluated new gastronomic trends that emerged as an alternative to changing consumer
behaviors. The data were obtained by secondary literature review, content analysis, and
document review.
Findings: In the context of eating and drinking behavior, new gastronomy trends have a natural
content and a sustainable structure, away from food dyes, multiple processes, and oily and
harmful ingredients. It is also clear that individuals participate in the food production process
more; they tend to consume natural, colored, and raw foods, and they adopt a sustainable
nutrition approach.
Results: The most emphasized and demanded gastronomic trends in recent years are black
food, purple food, bowl food, smoothie, edible flowers, vegan-vegetarian nutrition, functional
foods, zero waste, healthy nutrition, raw food, and natural food. In addition, the associations
and emotions of colors are conveyed differently. Such as "purple" nobility, luxury, empire,
seriousness, and health; "green" naturalness, safety, and health; "black (brown tones)" luxury,
courage, level of sophistication, return to earth, and naturalness; "red" strength, vitality,
freshness, youth, happiness; "orange" vitamin, energy, health, and vanity; "yellow" is life,
energy, warmth, and joy; "white" is expressed as natural, plain, clean and without additives.
Source
Turkish Journal of BiochemistryVolume
47Issue
4URI
https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/tjb-2022-47s404/htmlhttps://hdl.handle.net/20.500.12780/589
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Eski Mezopotamya mutfak kültürünün günümüz Diyarbakır mutfağı üzerine etkileri
Arslantaş, Erengül; İnce Karaçeper, Ecem (İrfan YAZICIOĞLU, 2023)Mezopotamya, kültürlerin beşiği olarak bilinen bir bölgedir. Bu bölge dünya tarihinin, kültürünün, şehirleşmesinin ve mutfağının gelişmesinde etkili olmuştur. Diyarbakır ise Eski Mezopotamya coğrafyasının içerisinde ... -
Innovative Culinary Development (ICD)
Keskin, Hilal; Baylan Kalaycı, Damla (Peter Lang, 2021)This book includes studies carried out with a scientific purpose in gastronomy and hospitality in tourism and aims to provide theoretical and practical contributions to both academicians and sector employees. In line ... -
The effect of popular culture on conspicuous food consumption in Istanbul
Bilen, Uğur; Genceli, Demet (İrfan Yazıcıoğlu, 2023)Eating and drinking culture has begun to differentiate with the changing perception of society, living conditions and technological advances. This differentiation has changed people's preferences, habits and food ...